STATUS HADIS MALAIKAT MENUNGGU 6 JAM/7JAM SEBELUM CATAT KEJAHATAN

Diriwayatkan daripada Bisyr bin Numair dan Ja’far bin Zubair, daripada Al-Qasim, daripada Abu Umamah katanya: Rasulullah SAW bersabda:

صَاحِبُ الْيَمِينِ أَمِينٌ عَلَى صَاحِبِ الشِّمَالِ، فَإِذَا عَمِلَ الْعَبْدُ بِحَسَنَةٍ كُتِبَتْ له بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا، وَإِذَا عَمِلَ سَيِّئَةً فَأَرَادَ صَاحِبُ الشِّمَالِ أَنْ يَكْتُبَهَا قَالَ صَاحِبُ الْيَمِينِ: أَمْسِكْ، فَيُمْسِكُ سِتَّ سَاعَاتٍ أَوْ سَبْعَ سَاعَاتٍ، فَإِنِ اسْتَغْفَرَ اللهَ مِنْهَا لَمْ يَكْتُبْ عَلَيْهِ شَيْئًا، وَإِنْ لَمْ يَسْتَغْفِرِ اللهَ كُتِبَتْ عَلَيْهِ سَيِّئَةً وَاحِدَةً .

Maksudnya: “Malaikat di sebelah kanan adalah penjaga kepada Malaikat di sebelah kiri. Apabila seorang hamba melakukan kebaikan, ia akan dicatatkan baginya sepuluh kali ganda, dan apabila dia melakukan keburukan, malaikat di sebelah kiri ingin mencatatkannya. Malaikay di sebelah kanan berkata: ‘Tunggu dahulu,’ maka dia menunggu selama enam atau tujuh jam. Jika hamba itu memohon ampun kepada Allah, ia tidak akan dicatatkan, dan jika dia tidak memohon ampun, keburukan itu akan dicatatkan sebagai satu keburukan.”

Riwayat al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (9/ 271-272)

Syeikh Nasiruddin al-Albani berkata: “Hadith ini adalah palsu. Diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam ‘Syu’ab al-Iman’, Abu Bakar al-Kalabazi dalam ‘Miftah al-Ma’ani‘, dan al-Wahidi dalam ‘Tafsir-nya’ daripada Bisyr bin Numair daripada al-Qasim daripada Abu Umamah dengan status marfu’. Saya katakan: Sanad ini sangat lemah. Bisyr bin Numair disebutkan oleh al-Hafiz: Dia adalah matruk mutham.’ Saya katakan: Ja’far bin Zubair turut meriwayatkannya – yang mana dia serupa atau lebih buruk daripadanya – daripada al-Qasim.” (Lihat Silisiah al-Ahadith al-Dha‘ifah, 5/262)

Diriwayatkan juga daripada Thaur bin Yazid, daripada al-Qasim; diriwayatkan oleh al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir, beliau berkata: Ja’far bin Muhammad al-Firyabi telah menyampaikan kepada kami: Muhammad bin Abi al-Sari al-‘Asqalani telah menyampaikan kepada kami: al-Walid bin Muslim telah menyampaikan kepada kami, daripada Thaur bin Yazid, daripada al-Qasim, daripada Abu Umamah, katanya, Rasulullah SAW bersabda:

صَاحِبُ الْيَمِينِ أَمِينٌ عَلَى صَاحِبِ الشِّمَالِ، فَإِذَا عَمِلَ حَسَنَةً أَثْبَتَهَا، وَإِذَا عَمِلَ سَيِّئَةً قَالَ لَهُ صَاحِبُ الْيَمِينِ: امْكُثْ سِتَّ سَاعَاتٍ، فَإِنِ اسْتَغْفَرَ لَمْ يَكْتُبْ عَلَيْهِ، وَإِلَّا أَثْبَتَ عَلَيْهِ سَيِّئَةً

Maksudnya: “Malaikat di sebelah kanan adalah penjaga kepada malaikat di sebelah kiri. Apabila dia melakukan kebaikan, ia akan dicatatkan. Apabila dia melakukan keburukan, malaikat di sebelah kanan berkata kepadanya: ‘Tunggu enam jam, jika dia memohon ampun, ia tidak akan dicatatkan, jika tidak, ia akan dicatatkan sebagai satu keburukan.”

Riwayat al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir (8 / 225)



Jawapan Ustaz Adli Khalim:

Tidak Sahih. Allah Maha Mengetahui. (Dipetik dari jawapan Ustaz Fathi al-Sakandary)

Jawapan Ustaz Ad-Dien:

Riwayat malaikat berhenti enam/tujuh jam diriwayatkan oleh Al-Thabrani dalam Mu’jam Al-Kabir. Riwayat Ja’far bin Zubair daripada Al-Qasim daripada Abi Umamah yakni Sudaiyy ibn ‘Ajlan memang ma’lul dan dikritik ramai aimmah nuqqad salaf..

Antaranya Al-Bukhari menilai riwayat dr jalan itu matruk. Hal yang sama disebutkan berulang kali oleh Ad-Daraquthni dan An-Nasaie.

Bahkan Abu Hatim berkata riwayat Ja’far dari Al-Qasim drpd Abi Umamah banyak kepalsuan lebih daripada 100 hadith. Hingga syu’bah pernah kata tentangnya, dia palsukan lebih kurang 400 hadith. Ini suatu jarh yang berat.

Begitu juga Abu Nu’aim dalam Dhu’afa’nya menyebutkan jarh yang berat, kata beliau Ja’far itu tidak ditulis (diambil) riwayatnya malah tiada nilai pun (la yaktub wala yusawi syai-an) au qama qal.

Wallahua’lam.


Daripada Abu Umamah RA, Rasulullah SAW bersabda:

إِنَّ صَاحِبَ الشِّمَالِ لِيَرْفَعُ الْقَلَمَ سِتَّ سَاعَاتٍ عَنِ الْعَبْدِ الْمُسْلِمِ الْمُخْطِئِ أَوِ الْمُسِيءِ، فَإِنْ نَدِمَ وَاسْتَغْفَرَ اللهَ مِنْهَا أَلْقَاهَا ، وَإِلَّا كُتِبَتْ وَاحِدَةً

Maksudnya: “Sesungguhnya malaikat pencatit kejahatan pasti tidak menulis selama enam waktu dari seseorang hamba muslim yang tersilap melakukan kesilapan. Jika dia bertaubat dan beristighfar kepada Allah, malaikat terus tidak mencatitnya. Jika dia tidak bertaubat setelah berlalu tempoh enam waktu tersebut selepas melakukan kesalahan, maka dicatit satu dosa ke atasnya.” (al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir dan al-Baihaqi dalam Syu‘ab al-Iman. Dinilai hasan oleh al-Albani dalam Sahih al-Jami’ al-Saghir)




Comments

Popular posts from this blog

AKIDAH IMAM Abu Uthman al-Sobuni

ALLAH DIATAS LANGIT DAN BERTEMPAT DILANGIT?

MALAIKAT MAUT BERNAMA IZRAIL?