IBNU TUMART ASYAIRAH PENGGANAS?

[๐…๐š๐ก๐š๐ฆ๐š๐ง ๐„๐ค๐ญ๐ซ๐ž๐ฆ๐ข๐ฌ๐ฆ๐ž ๐“๐จ๐ค๐จ๐ก ๐€๐ฌ๐ฒ๐š๐ข๐ซ๐š๐ก ๐’๐š๐ง๐ฃ๐ฎ๐ง๐ ๐š๐ง ๐ƒ๐ซ ๐€๐ฒ๐ฆ๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐€๐ค๐ข๐ญ๐ข ๐๐š๐ง ๐€๐‘๐† : ๐€๐ฅ-๐Œ๐š๐ก๐๐ข ๐ˆ๐›๐ง๐ฎ ๐“๐ฎ๐ฆ๐š๐ซ๐ญ]

Kita sentiasa mendengar cakap sebahagian orang bahawa fahaman Salafi berpaksikan doktrin keganasan. Kami tidak bersetuju dengan dakwaan ini kerana keganasan sangat berkait rapat dengan individu.

Di dalam artikel ini kami ingin bukti tokoh pujaan Dr Ayman al-Akiti bernama Ibn Tumart yang bermazhab Asyairah juga merupakan pengganas. Berikut huraiannya;

1. Dr Ayman al-Akiti dan ARG sangat sinonim dengan Ibnu Tumart. Kitab al-Aqidah al-Mursyidah tulisan Ibnu Tumart diterbitkan ARG dan didaurahkan oleh Dr Ayman al-Akiti. Dr Ayman al-Akiti juga menulis ketokohan Ibnu Tumart di Utusan Malaysia (Utusan Malaysia, 6 Julai 2021-Rujukan 1). Ibnu Tumart dianggap mujtahid, mujahid yang mengeluarkan umat Islam dari kegelapan menuju cahaya kebenaran (Aqidah Mursyidah,ms 8 ). 

2. Menurut Dr Ayman al-Akiti, pengkaji yang mentohmah Ibnu Tumart jarang mengkaji sumber perdana dan lupa manhaj kritikan matan (ู†ู‚ุฏ ุงู„ู…ุชู†). Sedangkan dalam kajian kami, Dr Ayman al-Akiti sendiri sekurang-kurangnya melakukan tiga kesalahan besar 

a) Menyembunyikan fakta Ibnu Tumart mengkafirkan al-Murabithun 

b) Menyeleweng fakta seolah-olah Ibnu Tumart berperang hanya ingin mencegah kemungkaran arak, alat-alat muzik dan pencampuran lelaki dan wanita. Faktor aqidah mujassimah langsung tidak disebutkan.

c) Memanipulasi fakta seolah-olah Ibnu Tumart berperang atas sebab keterpaksaan.

3. Insha Allah, kami akan buktikan fahaman ekstremisme Ibnu Tumart bermula dengan pelabelan mujassimah, memurtadkan dan meletakkan al-Murabithun setaraf dengan Yahudi dan Nasara. Seterusnya ancaman keras kepada pendokong mereka dan akhirnya seruan jihad membunuh mereka. 

4. Pembuktian dilakukan dengan melalui judul kitab-kitab yang dirujuk oleh Dr Ayman sendiri. Terutamanya kitab A’azu Ma Yutlab (ุฃุนุฒ ู…ุง ูŠุทู„ุจ- Rujukan 2) yang selalu disebut-sebut dan kitab al-Akhbar al-Mahdi bin Tumart wa Bidayah Daulah al-Muwahhidin (ุฃุฎุจุงุฑ ุงู„ู…ู‡ุฏูŠ ุจู† ุชูˆู…ุฑุช ูˆุจุฏุงูŠุฉ ุฏูˆู„ุฉ ุงู„ู…ูˆุญุฏูŠู†) tulisan anak murid beliau iaitu Abu Bakar Muhamad bin Ali as-Shanhaji al-Baizaq. 

5. Kitab A’azu Ma Yutlab (ุฃุนุฒ ู…ุง ูŠุทู„ุจ) mempunyai dua manuskrip yang utama, iaitu Manuskrip Paris bernombor 1451, iaitu yang manuskrip terawal yang ditulis pada 579 Hijrah (Bibliothรจque Nationale de France. Dรฉpartement des Manuscrits. Arabe 1451) yang boleh diakses di https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8419211m# dan Manuskrip Al-Khazanah Al-Ammah Rabat, bernombor 1214, ditulis pada tahun 595 Hijrah di Morocco.

6. Manhaj pemikiran ekstremisme sangat jelas di dalam kitab ini. Ibnu Tumart memulakan pembahasannya berkaitan dengan golongan mujassimah pada bab yang berjudul “๐๐š๐› ๐Œ๐ž๐ง๐ž๐ซ๐š๐ง๐ ๐ค๐š๐ง ๐ ๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐€๐ก๐ฅ๐ข ๐๐š๐ญ๐ข๐ฅ ๐๐š๐ซ๐ข๐ฉ๐š๐๐š ๐ค๐š๐ฅ๐š๐ง๐ ๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐Œ๐ฎ๐ฅ๐š๐ญ๐ฌ๐š๐ฆ๐ข๐ง ๐๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐Œ๐ฎ๐ฃ๐š๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ๐ข๐ง ๐ฌ๐ž๐ซ๐ญ๐š ๐ญ๐š๐ง๐๐š-๐ญ๐š๐ง๐๐š ๐ฆ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š” (folio 66r- Rujukan 3). 


Bab ini dan selepasnya Ibnu Tumart menjelaskan 20 ciri-ciri mujassimah yang keluar dari Kakudam yang kononnya selari dengan dalam hadith akhir zaman. 

7. Kerajaan al-Murabithun secara umumnya dianggap mujassimah oleh Ibnu Tumart. Mereka digelar sebagai (ุงู„ู…ู„ุซู…ูˆู†) al-Mulathamun berdasarkan kalimah (ู„َุซَّู…َ) bermaksud berselubung kerana selalu menyelubung wajah kecuali mata. Dalam kitab Akhbar al-Mahdi, al-Baizaq menamakan tentera yang diperangi Ibnu Tumart sebagai tentera al-mujassimah (Rujukan 4).

8. Setelah menjelaskan kemungkaran mereka, dia mengkafirkan mereka dengan jelas dalam bab yang berjudul “๐๐š๐› ๐€๐ฉ๐š ๐ฒ๐š๐ง๐  ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐‹๐š๐ค๐ฎ๐ค๐š๐ง ๐๐š๐ซ๐ข๐ฉ๐š๐๐š ๐๐ž๐ซ๐ค๐š๐ซ๐š ๐Œ๐ฎ๐ง๐ค๐š๐ซ, ๐Š๐ž๐ซ๐จ๐ฌ๐š๐ค๐š๐ง, ๐๐ž๐ง๐ ๐ฅ๐ข๐›๐š๐ญ๐š๐ง ๐๐š๐ฅ๐š๐ฆ ๐๐ž๐ซ๐ค๐š๐ซ๐š ๐‡๐š๐ซ๐š๐ฆ ๐ฒ๐š๐ง๐  ๐Œ๐ž๐ง๐ฃ๐š๐๐ข ๐Œ๐š๐ค๐š๐ง๐š๐ง ๐๐š๐ง ๐Œ๐ข๐ง๐ฎ๐ฆ, ๐ฉ๐š๐๐š ๐–๐š๐ค๐ญ๐ฎ ๐๐š๐ ๐ข ๐๐š๐ง ๐๐ž๐ญ๐š๐ง๐  ๐ฌ๐ž๐ซ๐ญ๐š ๐“๐š๐ฃ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐๐š๐ง ๐Š๐ž๐ค๐ฎ๐Ÿ๐ฎ๐ซ๐š๐ง ๐๐ž๐ฌ๐š๐ซ ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š" (folio 66y Rujukan 5). 

9. Jelas disini mereka dikafirkan atas dasar kemungkaran dan tuduhan aqidah tajsim. ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ง๐ ๐ง๐ฒ๐š ๐ƒ๐ซ ๐€๐ฒ๐ฆ๐š๐ง ๐๐š๐ฅ๐š๐ฆ ๐›๐ฎ๐ค๐ฎ ๐ญ๐ž๐ซ๐ฃ๐ž๐ฆ๐š๐ก๐š๐ง ๐€๐ช๐ข๐๐š๐ก ๐Œ๐ฎ๐ซ๐ฌ๐ฒ๐ข๐๐š๐ก ๐ญ๐ž๐ซ๐›๐ข๐ญ๐š๐ง ๐€๐‘๐†,  ๐ฅ๐š๐ง๐ ๐ฌ๐ฎ๐ง๐  ๐ญ๐ข๐๐š๐ค ๐ฌ๐ž๐›๐ฎ๐ญ๐ค๐š๐ง ๐ฉ๐ž๐ง๐ ๐ค๐š๐Ÿ๐ข๐ซ๐š๐ง ๐๐ข๐ฌ๐ž๐›๐š๐›๐ค๐š๐ง ๐ญ๐š๐ฃ๐ฌ๐ข๐ฆ. ๐€๐ฉ๐š ๐ฒ๐š๐ง๐  ๐ข๐ง๐ ๐ข๐ง ๐๐ข๐ฌ๐ž๐ฆ๐›๐ฎ๐ง๐ฒ๐ข๐ค๐š๐ง?

10. Kelompok yang membantu mujasimmah juga dijarah teruk Ibnu Tumart. Mereka dianggap berpura-pura dalam agama, murtad dan hamba kepada dinar serta dirham. Ini dijelaskan bab yang berjudul ‘๐๐š๐› ๐๐ž๐ง๐ž๐ซ๐š๐ง๐ ๐š๐ง ๐“๐ž๐ง๐ญ๐š๐ง๐  ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐˜๐š๐ง๐  ๐Œ๐ž๐ง๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐  ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐Œ๐ฎ๐ฃ๐š๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐€๐ญ๐š๐ฌ ๐Š๐ž๐ณ๐š๐ฅ๐ข๐ฆ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š, ๐๐ž๐ง๐ ๐š๐ค๐ฎ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐€๐ญ๐š๐ฌ ๐๐ž๐ง๐ข๐ฉ๐ฎ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐ƒ๐š๐ง ๐๐ž๐ง๐ž๐ซ๐š๐ง๐ ๐š๐ง ๐“๐ž๐ง๐ญ๐š๐ง๐  ๐“๐ข๐ง๐ ๐ค๐š๐ก ๐‹๐š๐ค๐ฎ ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐˜๐š๐ง๐  ๐“๐ž๐ซ๐›๐š๐ก๐š๐ ๐ข ๐Š๐ž๐ฉ๐š๐๐š ๐Ÿ‘ ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง" (Folio 67r-Rujukan 6 )

11.Kemudian, Ibn Tumart menulis: “๐๐š๐› ๐Š๐ž๐ฐ๐š๐ฃ๐ข๐ฉ๐š๐ง ๐๐ž๐ซ๐›๐ž๐ณ๐š ๐ƒ๐ž๐ง๐ ๐š๐ง ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐Œ๐ฎ๐ฃ๐š๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ, ๐๐ž๐ง๐ ๐ก๐š๐ซ๐š๐ฆ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ง๐ ๐ข๐ค๐ฎ๐ญ๐ข ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š, ๐Œ๐ž๐ง๐ฒ๐ž๐ซ๐ฎ๐ฉ๐š๐ข ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐ƒ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ฆ๐ฉ๐ž๐ซ๐›๐š๐ง๐ฒ๐š๐ค๐ค๐š๐ง ๐๐ข๐ฅ๐š๐ง๐ ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐’๐ž๐ซ๐ญ๐š ๐‚๐ข๐ง๐ญ๐š ๐Š๐ž๐ฉ๐š๐๐š ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š”. 

Di dalam bab ini, Ibn Tumart menukilkan bahawa Nabi ๏ทบ memerintahkan agar orang-orang Islam tidak menyerupai orang-orang musyrik dan majusi. Lalu, Ibn Tumart pun menyebut keperluan untuk tidak menyerupai golongan “al-Mujassim kuffar”. Dia juga mengkritik tindakan mereka yang suka menyelubungi wajah menyerupai wanita.(Folio 67-y Rujukan 7 )

12. Seterusnya, Ibn Tumart mengharamkan pengikutnya mentaati golongan mujassimah dan menyamatarafkan mereka setaraf dengan golongan murtad, Yahudi dan Nasrani. Ini dijelaskan dalam “๐๐š๐› ๐๐ž๐ง๐ ๐ก๐š๐ซ๐š๐ฆ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ง๐ญ๐š๐š๐ญ๐ข ๐ƒ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ง๐ ๐ข๐ค๐ฎ๐ญ๐ข ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐Œ๐ฎ๐ฃ๐š๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ". (Folio 67y-Rujukan 8 ). 

13. Akhirnya sikap ekstrim Ibnu Tumart terzahir dengan seruan berperang pada “๐๐š๐› ๐Š๐ž๐ฐ๐š๐ฃ๐ข๐›๐š๐ง ๐๐ž๐ซ๐ฃ๐ข๐ก๐š๐ ๐Œ๐ž๐ฅ๐š๐ฐ๐š๐ง ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐Œ๐ฎ๐ฃ๐š๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐€๐ญ๐š๐ฌ ๐’๐ž๐›๐š๐› ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐Š๐ฎ๐Ÿ๐ฎ๐ซ, ๐Œ๐ž๐ฅ๐š๐ค๐ฎ๐ค๐š๐ง ๐“๐š๐ฃ๐ฌ๐ข๐ฆ, ๐Œ๐ž๐ง๐จ๐ฅ๐š๐ค ๐Š๐ž๐›๐ž๐ง๐š๐ซ๐š๐ง, ๐Œ๐ž๐ง๐ ๐ก๐š๐ฅ๐š๐ฅ๐ค๐š๐ง ๐ƒ๐š๐ซ๐š๐ก, ๐‡๐š๐ซ๐ญ๐š ๐ƒ๐š๐ง ๐Š๐ž๐ก๐จ๐ซ๐ฆ๐š๐ญ๐š๐ง ๐Ž๐ซ๐š๐ง๐ -๐Ž๐ซ๐š๐ง๐  ๐Œ๐ฎ๐ค๐ฆ๐ข๐ง". 

Lihat betapa dahsyat Ibn Tumart. Beliau mewajibkan jihad melawan mujassimah atas tuduhan mereka menghalalkan darah, harta dan kehormatan orang-orang mukmin lain (Folio 68r-Rujukan 9)

Itu sajakah yang Ibn Tumart tulis? Tidak. Banyak lagi bab-bab di dalam buku beliau. Antaranya

๐๐š๐› ๐Š๐ž๐ฐ๐š๐ฃ๐ข๐ฉ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ฆ๐›๐ž๐ง๐œ๐ข ๐ƒ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ฆ๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ก๐ข ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐Œ๐ฎ๐ฃ๐š๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐€๐ญ๐š๐ฌ ๐Š๐ž๐›๐š๐ญ๐ข๐ฅ๐š๐ง ๐’๐ž๐ซ๐ญ๐š ๐Š๐ž๐ณ๐š๐ฅ๐ข๐ฆ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š”.

“๐๐š๐› ๐Š๐ž๐ฐ๐š๐ฃ๐ข๐›๐š๐ง ๐๐ž๐ซ๐ฃ๐ข๐ก๐š๐ ๐Œ๐ž๐ฅ๐š๐ฐ๐š๐ง ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐˜๐š๐ง๐  ๐Œ๐ž๐ง๐ข๐ง๐ ๐ ๐š๐ฅ๐ค๐š๐ง ๐’๐ฎ๐ง๐ง๐š๐ก ๐ƒ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ง๐ ๐ก๐š๐ฅ๐š๐ง๐  ๐๐ž๐ซ๐ค๐š๐ซ๐š-๐๐ž๐ซ๐ค๐š๐ซ๐š ๐…๐š๐ซ๐๐ก๐ฎ ๐ƒ๐ข๐ฅ๐š๐ค๐ฎ๐ค๐š๐ง

๐๐š๐› ๐Š๐ž๐ฐ๐š๐ฃ๐ข๐›๐š๐ง ๐๐ž๐ซ๐ฃ๐ข๐ก๐š๐ ๐Œ๐ž๐ฅ๐š๐ฐ๐š๐ง ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐Œ๐ฎ๐ฃ๐š๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐€๐ญ๐š๐ฌ ๐’๐ž๐›๐š๐› ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐Œ๐ž๐ฅ๐š๐ค๐ฎ๐ค๐š๐ง ๐Š๐ž๐ฆ๐ฎ๐ง๐ ๐ค๐š๐ซ๐š๐ง, ๐Š๐ž๐ค๐ž๐ฃ๐ข๐š๐ง ๐ƒ๐š๐ง ๐๐ž๐ซ๐ฅ๐ž๐›๐ข๐ก๐š๐ง ๐ƒ๐š๐ฅ๐š๐ฆ ๐๐ž๐ซ๐ค๐š๐ซ๐š ๐˜๐š๐ง๐  ๐“๐ข๐๐š๐ค ๐ƒ๐ข๐ฉ๐ž๐ซ๐ข๐ง๐ญ๐š๐ก๐ค๐š๐ง ๐Š๐ž๐ฉ๐š๐๐š ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐๐š๐› ๐Š๐ž๐ฐ๐š๐ฃ๐ข๐›๐š๐ง ๐๐ž๐ซ๐ฃ๐ข๐ก๐š๐ ๐Œ๐ž๐ฅ๐š๐ฐ๐š๐ง ๐†๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐š๐ฅ-๐Œ๐ฎ๐ฃ๐š๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐€๐ญ๐š๐ฌ ๐’๐ž๐›๐š๐› ๐Œ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐ƒ๐ž๐ ๐ข๐ฅ ๐ƒ๐š๐ง ๐Œ๐ž๐ซ๐จ๐ฌ๐š๐ค๐ค๐š๐ง ๐๐ฎ๐ฆ๐ข”

Kesemua ini boleh dilihat di manuskrip dan juga edisi cetakan kitab tersebut. Setelah menulis bab-bab begini, Ibn Tumart mengakhirinya dengan kata-kata dibawah:

ุชู… ุงู„ู‚ูˆู„ ููŠ ุงู„ู…ุฌุณู…ูŠู† ูˆุงู„ุญู…ุฏ ู„ู„ู‡ ูˆุญุฏู‡ุง

“Selesai penulisan berkenaan golongan mujassimah, walhamdulillah wahdaha (Folio 68r-Rujukan 10)

14. Ribuan orang telah terkorban dan runtuhlah daulah al-Murabitun hasil takfir serta perang yang dilakukan Ibnu Tumart dan pengikutnya. Pengikutnya telah menumbangkan kerajaan Islam yang sah. 

15. Peperangan Ibnu Tumart bukanlah atas dasar keterpaksaan seperti yang dicanangkan dr Ayman dalam bukunya.

Apa yang terpaksanya bila dia seru untuk menyerang kerajaan Islam yang sah? Apa yang terpaksanya bilamana dia adalah pemberontak?? Hanya kerana kerajaan Murabitun didakwa melakukan kemungkaran, maka boleh diperangi? Apa bezanya dia dengan doktrin khawarij? 

16. Tindakan ekstrem Ibnu Tumart dipengaruhi oleh pegangan beliau sebagai al-Asyairah bahawa golongan mujassimah adalah kafir (Rujukan 11). 

Dengan itu, Ibnu Tumart secara sembrono menuduh al-Murabithun sebagai mujassimah, lalu menghalalkan darah mereka untuk ditumpahkan. Sedangkan, al-Murabithun tidak pernah berakidah sedemikian. Bahkan Dr Ayman sendiri dalam kuliahnya memetik karya guru beliau menafikan al-Murabithun berpegang kepada salafi. 

17.Sila bayangkan situasi berikut. Seseorang yang menghadiri sesi daurah kitab Aqidah al-Mursyidah syarahan Dr Ayman al-Akiti samada anjuran pihak ARG atau selainnya, terkesima dengan Ibnu Tumart. Dr Ayman pula mempromosikan kitab ‘Azzu (Rujukan 12). 

Kemudiannya setelah membaca kitab ‘Azzu, dia menyakininya dan seterusnya menumpahkan darah orang-orang yang dituduh mujassimah. Siapakah yang perlu dipersalahkan? 

Dr Ayman yang mempromosikan Ibnu Tumart ataupun individu yang membaca kitab Aazu Ma Yutlab? Ataupun ARG yang menganjurkan daurah?

18. Dengan semua nukilan ini, terbuktilah bahawa dalam kalangan penganut mazhab Asyairah juga ada yang menjurus kepada pemikiran ekstremis. Jangan nafikan bukti sejelas mentari yang kami telah nyatakan di sini.


AL SYARIAH RESEARCH AND DEVELOPMENT

Comments

Popular posts from this blog

ALLAH DIATAS LANGIT DAN BERTEMPAT DILANGIT?

AKIDAH IMAM Abu Uthman al-Sobuni

MALAIKAT MAUT BERNAMA IZRAIL?