IBNU TUMART ASYAIRAH PENGGANAS?
[๐ ๐๐ก๐๐ฆ๐๐ง ๐๐ค๐ญ๐ซ๐๐ฆ๐ข๐ฌ๐ฆ๐ ๐๐จ๐ค๐จ๐ก ๐๐ฌ๐ฒ๐๐ข๐ซ๐๐ก ๐๐๐ง๐ฃ๐ฎ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ซ ๐๐ฒ๐ฆ๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ค๐ข๐ญ๐ข ๐๐๐ง ๐๐๐ : ๐๐ฅ-๐๐๐ก๐๐ข ๐๐๐ง๐ฎ ๐๐ฎ๐ฆ๐๐ซ๐ญ]
Kita sentiasa mendengar cakap sebahagian orang bahawa fahaman Salafi berpaksikan doktrin keganasan. Kami tidak bersetuju dengan dakwaan ini kerana keganasan sangat berkait rapat dengan individu.
Di dalam artikel ini kami ingin bukti tokoh pujaan Dr Ayman al-Akiti bernama Ibn Tumart yang bermazhab Asyairah juga merupakan pengganas. Berikut huraiannya;
1. Dr Ayman al-Akiti dan ARG sangat sinonim dengan Ibnu Tumart. Kitab al-Aqidah al-Mursyidah tulisan Ibnu Tumart diterbitkan ARG dan didaurahkan oleh Dr Ayman al-Akiti. Dr Ayman al-Akiti juga menulis ketokohan Ibnu Tumart di Utusan Malaysia (Utusan Malaysia, 6 Julai 2021-Rujukan 1). Ibnu Tumart dianggap mujtahid, mujahid yang mengeluarkan umat Islam dari kegelapan menuju cahaya kebenaran (Aqidah Mursyidah,ms 8 ).
2. Menurut Dr Ayman al-Akiti, pengkaji yang mentohmah Ibnu Tumart jarang mengkaji sumber perdana dan lupa manhaj kritikan matan (ููุฏ ุงูู ุชู). Sedangkan dalam kajian kami, Dr Ayman al-Akiti sendiri sekurang-kurangnya melakukan tiga kesalahan besar
a) Menyembunyikan fakta Ibnu Tumart mengkafirkan al-Murabithun
b) Menyeleweng fakta seolah-olah Ibnu Tumart berperang hanya ingin mencegah kemungkaran arak, alat-alat muzik dan pencampuran lelaki dan wanita. Faktor aqidah mujassimah langsung tidak disebutkan.
c) Memanipulasi fakta seolah-olah Ibnu Tumart berperang atas sebab keterpaksaan.
3. Insha Allah, kami akan buktikan fahaman ekstremisme Ibnu Tumart bermula dengan pelabelan mujassimah, memurtadkan dan meletakkan al-Murabithun setaraf dengan Yahudi dan Nasara. Seterusnya ancaman keras kepada pendokong mereka dan akhirnya seruan jihad membunuh mereka.
4. Pembuktian dilakukan dengan melalui judul kitab-kitab yang dirujuk oleh Dr Ayman sendiri. Terutamanya kitab A’azu Ma Yutlab (ุฃุนุฒ ู ุง ูุทูุจ- Rujukan 2) yang selalu disebut-sebut dan kitab al-Akhbar al-Mahdi bin Tumart wa Bidayah Daulah al-Muwahhidin (ุฃุฎุจุงุฑ ุงูู ูุฏู ุจู ุชูู ุฑุช ูุจุฏุงูุฉ ุฏููุฉ ุงูู ูุญุฏูู) tulisan anak murid beliau iaitu Abu Bakar Muhamad bin Ali as-Shanhaji al-Baizaq.
5. Kitab A’azu Ma Yutlab (ุฃุนุฒ ู ุง ูุทูุจ) mempunyai dua manuskrip yang utama, iaitu Manuskrip Paris bernombor 1451, iaitu yang manuskrip terawal yang ditulis pada 579 Hijrah (Bibliothรจque Nationale de France. Dรฉpartement des Manuscrits. Arabe 1451) yang boleh diakses di https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8419211m# dan Manuskrip Al-Khazanah Al-Ammah Rabat, bernombor 1214, ditulis pada tahun 595 Hijrah di Morocco.
6. Manhaj pemikiran ekstremisme sangat jelas di dalam kitab ini. Ibnu Tumart memulakan pembahasannya berkaitan dengan golongan mujassimah pada bab yang berjudul “๐๐๐ ๐๐๐ง๐๐ซ๐๐ง๐ ๐ค๐๐ง ๐ ๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ก๐ฅ๐ข ๐๐๐ญ๐ข๐ฅ ๐๐๐ซ๐ข๐ฉ๐๐๐ ๐ค๐๐ฅ๐๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ฅ๐๐ญ๐ฌ๐๐ฆ๐ข๐ง ๐๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ฃ๐๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ๐ข๐ง ๐ฌ๐๐ซ๐ญ๐ ๐ญ๐๐ง๐๐-๐ญ๐๐ง๐๐ ๐ฆ๐๐ซ๐๐ค๐” (folio 66r- Rujukan 3).
Bab ini dan selepasnya Ibnu Tumart menjelaskan 20 ciri-ciri mujassimah yang keluar dari Kakudam yang kononnya selari dengan dalam hadith akhir zaman.
7. Kerajaan al-Murabithun secara umumnya dianggap mujassimah oleh Ibnu Tumart. Mereka digelar sebagai (ุงูู ูุซู ูู) al-Mulathamun berdasarkan kalimah (َูุซَّู َ) bermaksud berselubung kerana selalu menyelubung wajah kecuali mata. Dalam kitab Akhbar al-Mahdi, al-Baizaq menamakan tentera yang diperangi Ibnu Tumart sebagai tentera al-mujassimah (Rujukan 4).
8. Setelah menjelaskan kemungkaran mereka, dia mengkafirkan mereka dengan jelas dalam bab yang berjudul “๐๐๐ ๐๐ฉ๐ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐๐ค๐ฎ๐ค๐๐ง ๐๐๐ซ๐ข๐ฉ๐๐๐ ๐๐๐ซ๐ค๐๐ซ๐ ๐๐ฎ๐ง๐ค๐๐ซ, ๐๐๐ซ๐จ๐ฌ๐๐ค๐๐ง, ๐๐๐ง๐ ๐ฅ๐ข๐๐๐ญ๐๐ง ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐ซ๐ค๐๐ซ๐ ๐๐๐ซ๐๐ฆ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐๐๐ง๐ฃ๐๐๐ข ๐๐๐ค๐๐ง๐๐ง ๐๐๐ง ๐๐ข๐ง๐ฎ๐ฆ, ๐ฉ๐๐๐ ๐๐๐ค๐ญ๐ฎ ๐๐๐ ๐ข ๐๐๐ง ๐๐๐ญ๐๐ง๐ ๐ฌ๐๐ซ๐ญ๐ ๐๐๐ฃ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐๐๐ง ๐๐๐ค๐ฎ๐๐ฎ๐ซ๐๐ง ๐๐๐ฌ๐๐ซ ๐๐๐ซ๐๐ค๐" (folio 66y Rujukan 5).
9. Jelas disini mereka dikafirkan atas dasar kemungkaran dan tuduhan aqidah tajsim. ๐๐๐ฅ๐๐ง๐ ๐ง๐ฒ๐ ๐๐ซ ๐๐ฒ๐ฆ๐๐ง ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐ฎ๐ค๐ฎ ๐ญ๐๐ซ๐ฃ๐๐ฆ๐๐ก๐๐ง ๐๐ช๐ข๐๐๐ก ๐๐ฎ๐ซ๐ฌ๐ฒ๐ข๐๐๐ก ๐ญ๐๐ซ๐๐ข๐ญ๐๐ง ๐๐๐, ๐ฅ๐๐ง๐ ๐ฌ๐ฎ๐ง๐ ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐ฌ๐๐๐ฎ๐ญ๐ค๐๐ง ๐ฉ๐๐ง๐ ๐ค๐๐๐ข๐ซ๐๐ง ๐๐ข๐ฌ๐๐๐๐๐ค๐๐ง ๐ญ๐๐ฃ๐ฌ๐ข๐ฆ. ๐๐ฉ๐ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐ข๐ง๐ ๐ข๐ง ๐๐ข๐ฌ๐๐ฆ๐๐ฎ๐ง๐ฒ๐ข๐ค๐๐ง?
10. Kelompok yang membantu mujasimmah juga dijarah teruk Ibnu Tumart. Mereka dianggap berpura-pura dalam agama, murtad dan hamba kepada dinar serta dirham. Ini dijelaskan bab yang berjudul ‘๐๐๐ ๐๐๐ง๐๐ซ๐๐ง๐ ๐๐ง ๐๐๐ง๐ญ๐๐ง๐ ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐๐ง๐ ๐๐๐ง๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ฃ๐๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐๐ญ๐๐ฌ ๐๐๐ณ๐๐ฅ๐ข๐ฆ๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐ค๐, ๐๐๐ง๐ ๐๐ค๐ฎ๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐ญ๐๐ฌ ๐๐๐ง๐ข๐ฉ๐ฎ๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐๐ง ๐๐๐ง๐๐ซ๐๐ง๐ ๐๐ง ๐๐๐ง๐ญ๐๐ง๐ ๐๐ข๐ง๐ ๐ค๐๐ก ๐๐๐ค๐ฎ ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐๐ง๐ ๐๐๐ซ๐๐๐ก๐๐ ๐ข ๐๐๐ฉ๐๐๐ ๐ ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง" (Folio 67r-Rujukan 6 )
11.Kemudian, Ibn Tumart menulis: “๐๐๐ ๐๐๐ฐ๐๐ฃ๐ข๐ฉ๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐๐ณ๐ ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ฃ๐๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ, ๐๐๐ง๐ ๐ก๐๐ซ๐๐ฆ๐๐ง ๐๐๐ง๐ ๐ข๐ค๐ฎ๐ญ๐ข ๐๐๐ซ๐๐ค๐, ๐๐๐ง๐ฒ๐๐ซ๐ฎ๐ฉ๐๐ข ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐๐ง ๐๐๐ฆ๐ฉ๐๐ซ๐๐๐ง๐ฒ๐๐ค๐ค๐๐ง ๐๐ข๐ฅ๐๐ง๐ ๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐๐ซ๐ญ๐ ๐๐ข๐ง๐ญ๐ ๐๐๐ฉ๐๐๐ ๐๐๐ซ๐๐ค๐”.
Di dalam bab ini, Ibn Tumart menukilkan bahawa Nabi ๏ทบ memerintahkan agar orang-orang Islam tidak menyerupai orang-orang musyrik dan majusi. Lalu, Ibn Tumart pun menyebut keperluan untuk tidak menyerupai golongan “al-Mujassim kuffar”. Dia juga mengkritik tindakan mereka yang suka menyelubungi wajah menyerupai wanita.(Folio 67-y Rujukan 7 )
12. Seterusnya, Ibn Tumart mengharamkan pengikutnya mentaati golongan mujassimah dan menyamatarafkan mereka setaraf dengan golongan murtad, Yahudi dan Nasrani. Ini dijelaskan dalam “๐๐๐ ๐๐๐ง๐ ๐ก๐๐ซ๐๐ฆ๐๐ง ๐๐๐ง๐ญ๐๐๐ญ๐ข ๐๐๐ง ๐๐๐ง๐ ๐ข๐ค๐ฎ๐ญ๐ข ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ฃ๐๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ". (Folio 67y-Rujukan 8 ).
13. Akhirnya sikap ekstrim Ibnu Tumart terzahir dengan seruan berperang pada “๐๐๐ ๐๐๐ฐ๐๐ฃ๐ข๐๐๐ง ๐๐๐ซ๐ฃ๐ข๐ก๐๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฐ๐๐ง ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ฃ๐๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐๐ญ๐๐ฌ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐ฎ๐๐ฎ๐ซ, ๐๐๐ฅ๐๐ค๐ฎ๐ค๐๐ง ๐๐๐ฃ๐ฌ๐ข๐ฆ, ๐๐๐ง๐จ๐ฅ๐๐ค ๐๐๐๐๐ง๐๐ซ๐๐ง, ๐๐๐ง๐ ๐ก๐๐ฅ๐๐ฅ๐ค๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐ก, ๐๐๐ซ๐ญ๐ ๐๐๐ง ๐๐๐ก๐จ๐ซ๐ฆ๐๐ญ๐๐ง ๐๐ซ๐๐ง๐ -๐๐ซ๐๐ง๐ ๐๐ฎ๐ค๐ฆ๐ข๐ง".
Lihat betapa dahsyat Ibn Tumart. Beliau mewajibkan jihad melawan mujassimah atas tuduhan mereka menghalalkan darah, harta dan kehormatan orang-orang mukmin lain (Folio 68r-Rujukan 9)
Itu sajakah yang Ibn Tumart tulis? Tidak. Banyak lagi bab-bab di dalam buku beliau. Antaranya
๐๐๐ ๐๐๐ฐ๐๐ฃ๐ข๐ฉ๐๐ง ๐๐๐ฆ๐๐๐ง๐๐ข ๐๐๐ง ๐๐๐ฆ๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ก๐ข ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ฃ๐๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐๐ญ๐๐ฌ ๐๐๐๐๐ญ๐ข๐ฅ๐๐ง ๐๐๐ซ๐ญ๐ ๐๐๐ณ๐๐ฅ๐ข๐ฆ๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐ค๐”.
“๐๐๐ ๐๐๐ฐ๐๐ฃ๐ข๐๐๐ง ๐๐๐ซ๐ฃ๐ข๐ก๐๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฐ๐๐ง ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐๐ง๐ ๐๐๐ง๐ข๐ง๐ ๐ ๐๐ฅ๐ค๐๐ง ๐๐ฎ๐ง๐ง๐๐ก ๐๐๐ง ๐๐๐ง๐ ๐ก๐๐ฅ๐๐ง๐ ๐๐๐ซ๐ค๐๐ซ๐-๐๐๐ซ๐ค๐๐ซ๐ ๐ ๐๐ซ๐๐ก๐ฎ ๐๐ข๐ฅ๐๐ค๐ฎ๐ค๐๐ง
๐๐๐ ๐๐๐ฐ๐๐ฃ๐ข๐๐๐ง ๐๐๐ซ๐ฃ๐ข๐ก๐๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฐ๐๐ง ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ฃ๐๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐๐ญ๐๐ฌ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐๐ฅ๐๐ค๐ฎ๐ค๐๐ง ๐๐๐ฆ๐ฎ๐ง๐ ๐ค๐๐ซ๐๐ง, ๐๐๐ค๐๐ฃ๐ข๐๐ง ๐๐๐ง ๐๐๐ซ๐ฅ๐๐๐ข๐ก๐๐ง ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐ซ๐ค๐๐ซ๐ ๐๐๐ง๐ ๐๐ข๐๐๐ค ๐๐ข๐ฉ๐๐ซ๐ข๐ง๐ญ๐๐ก๐ค๐๐ง ๐๐๐ฉ๐๐๐ ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐๐ ๐๐๐ฐ๐๐ฃ๐ข๐๐๐ง ๐๐๐ซ๐ฃ๐ข๐ก๐๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฐ๐๐ง ๐๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ฃ๐๐ฌ๐ฌ๐ข๐ฆ ๐๐ญ๐๐ฌ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ซ๐๐ค๐ ๐๐๐ ๐ข๐ฅ ๐๐๐ง ๐๐๐ซ๐จ๐ฌ๐๐ค๐ค๐๐ง ๐๐ฎ๐ฆ๐ข”
Kesemua ini boleh dilihat di manuskrip dan juga edisi cetakan kitab tersebut. Setelah menulis bab-bab begini, Ibn Tumart mengakhirinya dengan kata-kata dibawah:
ุชู ุงูููู ูู ุงูู ุฌุณู ูู ูุงูุญู ุฏ ููู ูุญุฏูุง
“Selesai penulisan berkenaan golongan mujassimah, walhamdulillah wahdaha (Folio 68r-Rujukan 10)
14. Ribuan orang telah terkorban dan runtuhlah daulah al-Murabitun hasil takfir serta perang yang dilakukan Ibnu Tumart dan pengikutnya. Pengikutnya telah menumbangkan kerajaan Islam yang sah.
15. Peperangan Ibnu Tumart bukanlah atas dasar keterpaksaan seperti yang dicanangkan dr Ayman dalam bukunya.
Apa yang terpaksanya bila dia seru untuk menyerang kerajaan Islam yang sah? Apa yang terpaksanya bilamana dia adalah pemberontak?? Hanya kerana kerajaan Murabitun didakwa melakukan kemungkaran, maka boleh diperangi? Apa bezanya dia dengan doktrin khawarij?
16. Tindakan ekstrem Ibnu Tumart dipengaruhi oleh pegangan beliau sebagai al-Asyairah bahawa golongan mujassimah adalah kafir (Rujukan 11).
Dengan itu, Ibnu Tumart secara sembrono menuduh al-Murabithun sebagai mujassimah, lalu menghalalkan darah mereka untuk ditumpahkan. Sedangkan, al-Murabithun tidak pernah berakidah sedemikian. Bahkan Dr Ayman sendiri dalam kuliahnya memetik karya guru beliau menafikan al-Murabithun berpegang kepada salafi.
17.Sila bayangkan situasi berikut. Seseorang yang menghadiri sesi daurah kitab Aqidah al-Mursyidah syarahan Dr Ayman al-Akiti samada anjuran pihak ARG atau selainnya, terkesima dengan Ibnu Tumart. Dr Ayman pula mempromosikan kitab ‘Azzu (Rujukan 12).
Kemudiannya setelah membaca kitab ‘Azzu, dia menyakininya dan seterusnya menumpahkan darah orang-orang yang dituduh mujassimah. Siapakah yang perlu dipersalahkan?
Dr Ayman yang mempromosikan Ibnu Tumart ataupun individu yang membaca kitab Aazu Ma Yutlab? Ataupun ARG yang menganjurkan daurah?
18. Dengan semua nukilan ini, terbuktilah bahawa dalam kalangan penganut mazhab Asyairah juga ada yang menjurus kepada pemikiran ekstremis. Jangan nafikan bukti sejelas mentari yang kami telah nyatakan di sini.
Comments
Post a Comment