ASYAIRAH : PENGAKUAN DALAM PENAFIAN

 ABU MUBARAK Mohamad syafiq

 (๐๐„๐๐†๐€๐Š๐”๐€๐ ๐ƒ๐€๐‹๐€๐Œ ๐๐„๐๐€๐…๐ˆ๐€๐)


1) Benarkah Asha’irah bersanadkan Aristotelianisme? 


๐—๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฎ๐˜†๐—ฎ : ๐˜†๐—ฎ, ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ฝ๐˜‚๐—ป ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐Ÿญ๐Ÿฌ๐Ÿฌ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐˜‚๐˜€


2) Ilmu itu bukan maklumat, fakta dan data yang boleh didapat dengan murah dan meriah di mana-mana. Ilmu adalah kefahaman dan makna yang sampai ke dalam hati. Ramai orang mempunyai fakta dan maklumat tetapi tidak ramai yang faham dan berilmu.  


๐—ฌ๐—ฎ, ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐—ถ๐˜๐˜‚ ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—น๐˜‚๐—บ๐—ฎ๐˜, ๐—ณ๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐˜๐—ฎ ๐˜€๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ-๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ฎ, ๐˜๐—ฒ๐˜๐—ฎ๐—ฝ๐—ถ ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—น๐˜‚๐—บ๐—ฎ๐˜, ๐—ณ๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐˜๐—ฎ ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐˜‚๐—ป๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜‚๐—ป๐˜๐˜‚๐—ธ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฐ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ๐—ถ ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚. ๐—œ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜„๐˜‚๐—ท๐˜‚๐—ฑ ๐—ธ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚ ๐˜๐—ถ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ณ๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐˜๐—ฎ.


***** ๐’๐’๐’•๐’‚ ๐’‘๐’†๐’“๐’Š๐’๐’ˆ๐’‚๐’•๐’‚๐’ : ๐‘ฒ๐’‚๐’Ž๐’Š ๐’…๐’‚๐’‰ ๐’ƒ๐’Š๐’‚๐’”๐’‚ ๐’…๐’†๐’๐’ˆ๐’‚๐’ ๐’‘๐’†๐’“๐’‚๐’๐’ˆ๐’‚๐’Š ๐’Œ๐’‚๐’๐’Š๐’‚๐’, ๐’ƒ๐’Š๐’๐’‚ ๐’‘๐’–๐’‚๐’Œ ๐’Œ๐’‚๐’๐’Š๐’‚๐’ ๐’ƒ๐’†๐’“๐’„๐’‚๐’Œ๐’‚๐’‘ ๐’•๐’‚๐’๐’‘๐’‚ ๐’‡๐’‚๐’Œ๐’•๐’‚ ๐’…๐’‚๐’ ๐’…๐’‚๐’•๐’‚ ๐’‘๐’–๐’ ๐’ƒ๐’๐’๐’†๐’‰ ๐’…๐’Š๐’‚๐’๐’ˆ๐’ˆ๐’‚๐’‘ ๐’ƒ๐’†๐’“๐’Š๐’๐’Ž๐’–. ๐‘ฒ๐’‚๐’๐’‚๐’– ๐’๐’“๐’‚๐’๐’ˆ ๐’๐’‚๐’Š๐’, ๐’˜๐’‚๐’๐’‚๐’– ๐’…๐’Š๐’ƒ๐’‚๐’˜๐’‚ ๐’”๐’†๐’“๐’Š๐’ƒ๐’– ๐’…๐’‚๐’•๐’‚ ๐’…๐’‚๐’ ๐’‡๐’‚๐’Œ๐’•๐’‚ ๐’”๐’†๐’Œ๐’‚๐’๐’Š๐’‘๐’–๐’, ๐’‘๐’‚๐’”๐’•๐’Š ๐’‚๐’Œ๐’‚๐’ ๐’‹๐’‚๐’˜๐’‚๐’ƒ ๐’Ž๐’†๐’“๐’†๐’Œ๐’‚ ๐’‰๐’‚๐’๐’š๐’‚ ๐’Ž๐’†๐’Ž๐’Š๐’๐’Š๐’Œ๐’Š ๐’‡๐’‚๐’Œ๐’•๐’‚ ๐’…๐’‚๐’ ๐’…๐’‚๐’๐’Š๐’, ๐’•๐’‚๐’‘๐’Š ๐’ˆ๐’‚๐’ˆ๐’‚๐’ ๐’‡๐’‚๐’‰๐’‚๐’Ž******


Memang ulama’ kita banyak meminjam perbendaharaan kata dan istilah yang digunakan oleh sarjana2 Yunani seperti Plato dan Aristotle, namun ia tidak bermakna bahawa sanad keilmuan mereka adalah Platonisme atau Aristotelianisme. Ulama’ kita melakukan hal itu bersandarkan gesaan Nabi untuk mengambil kebijaksanaan (hikmah) dari manapun ia datang asalkan ianya bertepatan dengan al-Qur’an dan al-Sunnah.


๐—ฃ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—ป๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ธ๐˜‚๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ณ๐—ถ๐—ฎ๐—ป. ๐—–๐˜‚๐—บ๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐˜‚๐—น ๐—ธ๐—ฒ ๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต-๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ถ๐˜๐˜‚ ๐˜€๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต? ๐—”๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ต ๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต-๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ถ๐˜๐˜‚ ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ถ ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—ป๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฎ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต? ๐—•๐—ฒ๐˜๐˜‚๐—น ๐—ธ๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฏ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐˜‚๐—ธ ๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต-๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐˜„๐˜‚๐—ท๐˜‚๐—ฑ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐˜€๐˜‚๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—น-๐—ค๐˜‚๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—น-๐—ฆ๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฎ๐—ต?


4) Ilmu Logik atau Mantiq diambil dari Yunani, betul, tetapi ulama’ kita tidak menerima keseluruhannya, ada yang ditolak, diubahsuai dan dikembangkan. Untuk tujuan ini Imam al-Ghazali menulis al-Qistas al-Mustaqim dan Mi’yar al-‘Ilm. Begitu juga ulama’ lain mereka menyesuaikannya dengan ajaran Islam. Sebenarnya ilmu Mantiq juga diajarkan di dalam al-Qur’an. Dan Logik itu tidak bermula dengan Yunani, mereka juga mengambilnya dari orang lain. 


๐—œ๐—ป๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ธ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐—ฎ๐—ป, ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—ฎ ๐—ฐ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐—น ๐—น๐—ผ๐—ด๐—ถ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—น ๐˜€๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—ท๐—ฎ, ๐—บ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ถ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐˜๐˜‚ ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐—ธ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ถ๐—พ. ๐—ž๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚ ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐—น๐—ผ๐—ด๐—ถ๐—ธ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐—ฟ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—น-๐—ค๐˜‚๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐˜€-๐—ฆ๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฎ๐—ต, ๐˜๐—ถ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐˜€๐—ถ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—ต, ๐—บ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚-๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฎ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต-๐—ธ๐—ฎ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—น ๐—ถ๐—ป๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ฐ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐˜๐—ฎ๐˜‚๐—ต๐—ถ๐—ฑ ๐—ฎ๐—ฟ-๐—ฅ๐˜‚๐—ฏ๐˜‚๐—ฏ๐—ถ๐˜†๐—ฎ๐—ต ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—น-๐—”๐˜€๐—บ๐—ฎ ๐˜„๐—ฎ๐˜€-๐—ฆ๐—ถ๐—ณ๐—ฎ๐˜. ๐——๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ฏ-๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ฏ ๐—ฎ๐—ต๐—น๐—ถ๐—น ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐˜๐—ต ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐˜‚๐—ต ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐˜‚๐—ท๐—ท๐—ฎ๐—ต ๐—ถ๐—น๐—บ๐—ถ๐—ฎ๐—ต ๐—ฎ๐—พ๐—น๐—ถ๐˜†๐˜†๐—ฎ๐—ต, ๐˜๐—ฎ๐—ฝ๐—ถ ๐—ธ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฎ๐˜๐—ฎ ๐˜€๐˜‚๐—ฎ๐˜๐˜‚ ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—น ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐—ฟ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ถ๐—พ, ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฏ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ต ๐—ฑ๐—ถ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฐ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ๐—ถ.


5) Ten categories yang dibahas oleh Aristotle di ambil menjadi al-maqulat al-‘ashr, berbeza dengan Aristotle yang hanya membahas wujud yang fizikal ulama’ kita justeru menggunakannya untuk mensabitkan kewujudan Allah. Maka muncullah ilmu Kalam yang berbeza dengan falsafah Yunani. Di sinilah berlakunya Islamisasi falsafah dan suburnya ilmu-ilmu ‘aqliyyah di dunia Islam. Ini berlaku kerana batu asasnya telah diletakkan oleh Rasulullah salla’Llah ‘alayhi wasallam, dan terus diamalkan oleh generasi Sahabat, Tabi’in dan seterusnya. 


๐—ฃ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—ป๐—ถ ๐—ต๐—ฎ๐—ป๐˜†๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐˜€๐˜‚๐—ฎ๐˜๐˜‚ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฐ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฎ๐—ต ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ณ๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐˜๐—ฎ.


6) Perkembangan ilmu-ilmu ‘aqliyyah boleh dilihat dalam karya al-Shafi’i, Ibn Muqaffa’, Ibn Qutaybah, sebelum pengaruh Aristotelisme masuk. Dan setelah kemasukan Aristotelianisme pula Imam al-Ghazali menulis Maqasid dan Tahafut untuk menahan daripada pengaruh Hellenisasi yang berbahaya kepada Aqidah umat Islam. 


๐——๐—ถ ๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ถ ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ณ๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ธ, ๐—ถ๐—ฎ๐—ถ๐˜๐˜‚ ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ธ๐˜‚ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜„๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚-๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ‘๐—ฎ๐—พ๐—น๐—ถ๐˜†๐˜†๐—ฎ๐—ต ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ฑ๐˜‚๐—ป๐—ถ๐—ฎ ๐—œ๐˜€๐—น๐—ฎ๐—บ  ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐˜‚๐—บ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐˜‚๐—ต ๐—”๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐˜๐—ผ๐˜๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐˜€๐—บ๐—ฒ. ๐—ž๐—ฒ๐—ป๐˜†๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ถ๐—ป๐—ถ ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐˜๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ต๐—น๐˜‚๐—น ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐˜๐—ต ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฎ๐—ต๐—น๐—ถ๐˜€ ๐˜€๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฎ๐—ต ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ถ๐—น๐—ถ๐—ธ๐—ถ ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—น ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—น๐—ผ๐—ด๐—ถ๐—ธ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐˜‚๐—ต ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐˜๐—ผ๐˜๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐˜€๐—บ.


๐——๐—ถ ๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ถ ๐—ท๐˜‚๐—ด๐—ฎ ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ธ๐˜‚๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ณ๐—ถ๐—ฎ๐—ป, ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜„๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฏ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐˜‚๐—ธ ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚ ๐—ณ๐—ฎ๐—น๐˜€๐—ฎ๐—ณ๐—ฎ๐—ต, ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ ๐˜๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜†๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—พ๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต ๐˜‚๐—บ๐—ฎ๐˜ ๐—œ๐˜€๐—น๐—ฎ๐—บ .


7) Contoh-contoh ini cukup untuk membuktikan bahawa sanad Asha’irah bukan kepada Aristotelianisme tetapi kepada Rasulullah. Tuduhan bahawa terdapat pengaruh yang besar Aristotelianisme terhadap ulama’ Asha’irah mula dibuat oleh Orientalis dan disebarkan oleh Pseudo-Salafi. Hanya orang yang jahil ilmu turath dan keliru pandangan alamnya yang terpengaruh dengan dakwaan ini.


๐—ฆ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ณ๐—ถ ๐—ธ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ธ๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐˜‡๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜€ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—น-๐—ฎ๐˜€๐˜†๐—ฎ’๐—ถ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜€ ๐˜€๐—ฒ๐—ฐ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐˜๐—ฒ๐—น๐˜‚๐˜€ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ฐ๐—ถ. ๐— ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐˜๐—ถ, ๐—ฑ๐—ถ ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ต ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐˜‡๐—ฎ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฎ๐˜€๐˜†๐—ฎ’๐—ถ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐—น-๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐—น ๐˜€๐˜†๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ’. ๐—ฃ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฎ, ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜„๐—ฎ ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐˜€๐—ถ๐˜€๐—ถ-๐˜€๐—ถ๐˜€๐—ถ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ถ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—บ๐—ฎ๐˜‡๐—ต๐—ฎ๐—ฏ ๐—”๐˜€๐˜†๐—ฎ’๐—ถ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜„๐—ฎ ๐—บ๐—ฎ๐˜‡๐—ต๐—ฎ๐—ฏ ๐—ฎ๐—ต๐—น๐—ถ ๐—ธ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฝ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ต๐—น๐—ถ๐˜€ ๐˜€๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฎ๐—ต ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—บ๐—ฎ๐˜‡๐—ต๐—ฎ๐—ฏ ๐—ฎ๐—น-๐—”๐˜€๐˜†๐—ฎ’๐—ถ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต.


Dr khalif muammar


Benarkah Asha’irah bersanadkan Aristotelianisme? 


Ilmu itu bukan maklumat, fakta dan data yang boleh didapat dengan murah dan meriah di mana-mana. Ilmu adalah kefahaman dan makna yang sampai ke dalam hati. Ramai orang mempunyai fakta dan maklumat tetapi tidak ramai yang faham dan berilmu. 


Memang ulama’ kita banyak meminjam perbendaharaan kata dan istilah yang digunakan oleh sarjana2 Yunani seperti Plato dan Aristotle, namun ia tidak bermakna bahawa sanad keilmuan mereka adalah Platonisme atau Aristotelianisme. Ulama’ kita melakukan hal itu bersandarkan gesaan Nabi untuk mengambil kebijaksanaan (hikmah) dari manapun ia datang asalkan ianya bertepatan dengan al-Qur’an dan al-Sunnah. 


Ilmu Logik atau Mantiq diambil dari Yunani, betul, tetapi ulama’ kita tidak menerima keseluruhannya, ada yang ditolak, diubahsuai dan dikembangkan. Untuk tujuan ini Imam al-Ghazali menulis al-Qistas al-Mustaqim dan Mi’yar al-‘Ilm. Begitu juga ulama’ lain mereka menyesuaikannya dengan ajaran Islam. Sebenarnya ilmu Mantiq juga diajarkan di dalam al-Qur’an. Dan Logik itu tidak bermula dengan Yunani, mereka juga mengambilnya dari orang lain. 


Ten categories yang dibahas oleh Aristotle di ambil menjadi al-maqulat al-‘ashr, berbeza dengan Aristotle yang hanya membahas wujud yang fizikal ulama’ kita justeru menggunakannya untuk mensabitkan kewujudan Allah. Maka muncullah ilmu Kalam yang berbeza dengan falsafah Yunani. Di sinilah berlakunya Islamisasi falsafah dan suburnya ilmu-ilmu ‘aqliyyah di dunia Islam. Ini berlaku kerana batu asasnya telah diletakkan oleh Rasulullah salla’Llah ‘alayhi wasallam, dan terus diamalkan oleh generasi Sahabat, Tabi’in dan seterusnya. 


Perkembangan ilmu-ilmu ‘aqliyyah boleh dilihat dalam karya al-Shafi’i, Ibn Muqaffa’, Ibn Qutaybah, sebelum pengaruh Aristotelisme masuk. Dan setelah kemasukan Aristotelianisme pula Imam al-Ghazali menulis Maqasid dan Tahafut untuk menahan daripada pengaruh Hellenisasi yang berbahaya kepada Aqidah umat Islam. 


Contoh-contoh ini cukup untuk membuktikan bahawa sanad Asha’irah bukan kepada Aristotelianisme tetapi kepada Rasulullah. Tuduhan bahawa terdapat pengaruh yang besar Aristotelianisme terhadap ulama’ Asha’irah mula dibuat oleh Orientalis dan disebarkan oleh Pseudo-Salafi. Hanya orang yang jahil ilmu turath dan keliru pandangan alamnya yang terpengaruh dengan dakwaan ini.



Comments

Popular posts from this blog

DOSA DAN ANCAMAN TIDAK MELURUSKAN SAF

IMAM AL GHAZALI KEMBALI KE MAZHAB SALAF (english)

TEMPAT KEDIAMAN IBLIS DI BUMI : BILIK AIR