ASYAIRAH : PENGAKUAN DALAM PENAFIAN
ABU MUBARAK Mohamad syafiq
(๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐)
1) Benarkah Asha’irah bersanadkan Aristotelianisme?
๐๐ฎ๐๐ฎ๐ฝ๐ฎ๐ป ๐๐ฎ๐๐ฎ : ๐๐ฎ, ๐๐ฎ๐น๐ฎ๐๐ฝ๐๐ป ๐ฏ๐๐ธ๐ฎ๐ป ๐ญ๐ฌ๐ฌ ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ฎ๐๐๐
2) Ilmu itu bukan maklumat, fakta dan data yang boleh didapat dengan murah dan meriah di mana-mana. Ilmu adalah kefahaman dan makna yang sampai ke dalam hati. Ramai orang mempunyai fakta dan maklumat tetapi tidak ramai yang faham dan berilmu.
๐ฌ๐ฎ, ๐ถ๐น๐บ๐ ๐ถ๐๐ ๐ฏ๐๐ธ๐ฎ๐ป ๐บ๐ฎ๐ธ๐น๐๐บ๐ฎ๐, ๐ณ๐ฎ๐ธ๐๐ฎ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ ๐๐ฒ๐บ๐ฎ๐๐ฎ-๐บ๐ฎ๐๐ฎ, ๐๐ฒ๐๐ฎ๐ฝ๐ถ ๐บ๐ฎ๐ธ๐น๐๐บ๐ฎ๐, ๐ณ๐ฎ๐ธ๐๐ฎ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ ๐น๐ฎ๐ต ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐ฑ๐ถ๐ด๐๐ป๐ฎ๐ธ๐ฎ๐ป ๐๐ป๐๐๐ธ ๐บ๐ฒ๐ป๐ฐ๐ฎ๐ฝ๐ฎ๐ถ ๐ถ๐น๐บ๐. ๐๐น๐บ๐ ๐๐ถ๐ฑ๐ฎ๐ธ ๐ฎ๐ธ๐ฎ๐ป ๐๐๐ท๐๐ฑ ๐ธ๐ฎ๐น๐ฎ๐ ๐๐ถ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐ณ๐ฎ๐ธ๐๐ฎ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ.
***** ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ : ๐ฒ๐๐๐ ๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐, ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐ ๐ ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐. ๐ฒ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐, ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐ ๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐, ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐ ๐ ๐๐๐๐, ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐******
Memang ulama’ kita banyak meminjam perbendaharaan kata dan istilah yang digunakan oleh sarjana2 Yunani seperti Plato dan Aristotle, namun ia tidak bermakna bahawa sanad keilmuan mereka adalah Platonisme atau Aristotelianisme. Ulama’ kita melakukan hal itu bersandarkan gesaan Nabi untuk mengambil kebijaksanaan (hikmah) dari manapun ia datang asalkan ianya bertepatan dengan al-Qur’an dan al-Sunnah.
๐ฃ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป๐ด๐ด๐ฎ๐ป ๐ถ๐ป๐ถ๐น๐ฎ๐ต ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฎ๐ป๐ฑ๐๐ป๐ด๐ป๐๐ฎ ๐ฝ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ธ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐ฝ๐ฒ๐ป๐ฎ๐ณ๐ถ๐ฎ๐ป. ๐๐๐บ๐ฎ ๐ฏ๐ฒ๐๐๐น ๐ธ๐ฒ ๐ถ๐๐๐ถ๐น๐ฎ๐ต-๐ถ๐๐๐ถ๐น๐ฎ๐ต ๐ถ๐๐ ๐๐ฒ๐ธ๐ฎ๐ฑ๐ฎ๐ฟ ๐ถ๐๐๐ถ๐น๐ฎ๐ต? ๐๐ฑ๐ฎ๐ธ๐ฎ๐ต ๐ถ๐๐๐ถ๐น๐ฎ๐ต-๐ถ๐๐๐ถ๐น๐ฎ๐ต ๐ถ๐๐ ๐๐ถ๐ฑ๐ฎ๐ธ ๐บ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป๐ฑ๐๐ป๐ด๐ถ ๐บ๐ฎ๐ธ๐ป๐ฎ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ธ๐ฎ๐ฒ๐ฑ๐ฎ๐ต? ๐๐ฒ๐๐๐น ๐ธ๐ฒ ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ถ๐ฏ๐ฎ๐๐ฎ ๐บ๐ฎ๐๐๐ธ ๐ถ๐๐๐ถ๐น๐ฎ๐ต-๐ถ๐๐๐ถ๐น๐ฎ๐ต ๐๐ถ๐ฑ๐ฎ๐ธ ๐๐๐ท๐๐ฑ ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐๐ฒ๐ป๐๐ฎ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐น๐ฎ๐ป๐ด๐๐๐ป๐ด ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐ฎ๐น-๐ค๐๐ฟ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ฎ๐น-๐ฆ๐๐ป๐ป๐ฎ๐ต?
4) Ilmu Logik atau Mantiq diambil dari Yunani, betul, tetapi ulama’ kita tidak menerima keseluruhannya, ada yang ditolak, diubahsuai dan dikembangkan. Untuk tujuan ini Imam al-Ghazali menulis al-Qistas al-Mustaqim dan Mi’yar al-‘Ilm. Begitu juga ulama’ lain mereka menyesuaikannya dengan ajaran Islam. Sebenarnya ilmu Mantiq juga diajarkan di dalam al-Qur’an. Dan Logik itu tidak bermula dengan Yunani, mereka juga mengambilnya dari orang lain.
๐๐ป๐ถ๐น๐ฎ๐ต ๐บ๐ฎ๐๐ฎ๐น๐ฎ๐ต ๐ธ๐ฎ๐น๐ถ๐ฎ๐ป, ๐ฏ๐ถ๐น๐ฎ ๐ฐ๐ฒ๐ฟ๐ถ๐๐ฎ ๐ฝ๐ฎ๐๐ฎ๐น ๐น๐ผ๐ด๐ถ๐ธ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ฎ๐ธ๐ฎ๐น ๐๐ฎ๐ต๐ฎ๐ท๐ฎ, ๐บ๐ฒ๐๐๐ถ ๐บ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐๐ฎ๐ธ๐ฎ๐ป ๐ถ๐๐ ๐ฎ๐ฑ๐ฎ๐น๐ฎ๐ต ๐ถ๐น๐บ๐ ๐ธ๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐ฎ๐๐ฎ๐ ๐ถ๐น๐บ๐ ๐บ๐ฎ๐ป๐๐ถ๐พ. ๐๐ฎ๐น๐ฎ๐ ๐ถ๐น๐บ๐ ๐น๐ผ๐ด๐ถ๐ธ ๐ฏ๐ฒ๐ฟ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ๐ฟ๐ธ๐ฎ๐ป ๐ฎ๐น-๐ค๐๐ฟ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ฎ๐-๐ฆ๐๐ป๐ป๐ฎ๐ต, ๐๐ถ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐๐ถ๐ฎ๐ฝ๐ฎ ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐ฏ๐ฎ๐ป๐๐ฎ๐ต, ๐บ๐ฎ๐น๐ฎ๐ต ๐ถ๐น๐บ๐-๐ถ๐น๐บ๐ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ธ๐ฎ๐ฒ๐ฑ๐ฎ๐ต-๐ธ๐ฎ๐ฒ๐ฑ๐ฎ๐ต ๐ฎ๐ธ๐ฎ๐น ๐ถ๐ป๐ถ๐น๐ฎ๐ต ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐ฏ๐ถ๐ป๐ฐ๐ฎ๐ป๐ด๐ธ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐๐ฎ๐๐ต๐ถ๐ฑ ๐ฎ๐ฟ-๐ฅ๐๐ฏ๐๐ฏ๐ถ๐๐ฎ๐ต ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ฎ๐น-๐๐๐บ๐ฎ ๐๐ฎ๐-๐ฆ๐ถ๐ณ๐ฎ๐. ๐๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐ธ๐ถ๐๐ฎ๐ฏ-๐ธ๐ถ๐๐ฎ๐ฏ ๐ฎ๐ต๐น๐ถ๐น ๐ต๐ฎ๐ฑ๐ถ๐๐ต ๐ฝ๐ฒ๐ป๐๐ต ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐ต๐๐ท๐ท๐ฎ๐ต ๐ถ๐น๐บ๐ถ๐ฎ๐ต ๐ฎ๐พ๐น๐ถ๐๐๐ฎ๐ต, ๐๐ฎ๐ฝ๐ถ ๐ธ๐ฎ๐น๐ถ๐ฎ๐ป ๐ธ๐ฎ๐๐ฎ ๐๐๐ฎ๐๐ ๐ถ๐น๐บ๐ ๐ฎ๐ธ๐ฎ๐น ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐๐ถ๐ฑ๐ฎ๐ธ ๐ฏ๐ฒ๐ฟ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ๐ฟ๐ธ๐ฎ๐ป ๐ถ๐น๐บ๐ ๐บ๐ฎ๐ป๐๐ถ๐พ, ๐๐ถ๐ฑ๐ฎ๐ธ ๐ฏ๐ผ๐น๐ฒ๐ต ๐ฑ๐ถ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ฐ๐ฎ๐๐ฎ๐ถ.
5) Ten categories yang dibahas oleh Aristotle di ambil menjadi al-maqulat al-‘ashr, berbeza dengan Aristotle yang hanya membahas wujud yang fizikal ulama’ kita justeru menggunakannya untuk mensabitkan kewujudan Allah. Maka muncullah ilmu Kalam yang berbeza dengan falsafah Yunani. Di sinilah berlakunya Islamisasi falsafah dan suburnya ilmu-ilmu ‘aqliyyah di dunia Islam. Ini berlaku kerana batu asasnya telah diletakkan oleh Rasulullah salla’Llah ‘alayhi wasallam, dan terus diamalkan oleh generasi Sahabat, Tabi’in dan seterusnya.
๐ฃ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป๐ด๐ด๐ฎ๐ป ๐ถ๐ป๐ถ ๐ต๐ฎ๐ป๐๐ฎ๐น๐ฎ๐ต ๐๐๐ฎ๐๐ ๐ฑ๐ฎ๐ธ๐๐ฎ๐ฎ๐ป ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐ฏ๐ฒ๐ฟ๐ฐ๐ฎ๐ป๐ด๐ด๐ฎ๐ต ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐ณ๐ฎ๐ธ๐๐ฎ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ.
6) Perkembangan ilmu-ilmu ‘aqliyyah boleh dilihat dalam karya al-Shafi’i, Ibn Muqaffa’, Ibn Qutaybah, sebelum pengaruh Aristotelisme masuk. Dan setelah kemasukan Aristotelianisme pula Imam al-Ghazali menulis Maqasid dan Tahafut untuk menahan daripada pengaruh Hellenisasi yang berbahaya kepada Aqidah umat Islam.
๐๐ถ ๐๐ถ๐ป๐ถ ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐ณ๐ฎ๐ธ๐๐ฎ ๐บ๐ฒ๐ป๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ธ, ๐ถ๐ฎ๐ถ๐๐ ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฎ ๐บ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ธ๐ ๐ฏ๐ฎ๐ต๐ฎ๐๐ฎ ๐บ๐ฒ๐บ๐ฎ๐ป๐ด ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐ถ๐น๐บ๐-๐ถ๐น๐บ๐ ‘๐ฎ๐พ๐น๐ถ๐๐๐ฎ๐ต ๐ฑ๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐ฑ๐๐ป๐ถ๐ฎ ๐๐๐น๐ฎ๐บ ๐๐ฒ๐ฏ๐ฒ๐น๐๐บ ๐ฝ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ฟ๐๐ต ๐๐ฟ๐ถ๐๐๐ผ๐๐ฒ๐น๐ถ๐ฎ๐ป๐ถ๐๐บ๐ฒ. ๐๐ฒ๐ป๐๐ฎ๐๐ฎ๐ฎ๐ป ๐ถ๐ป๐ถ ๐บ๐ฒ๐บ๐ฏ๐๐ธ๐๐ถ๐ธ๐ฎ๐ป ๐ฎ๐ต๐น๐๐น ๐ต๐ฎ๐ฑ๐ถ๐๐ต ๐ฎ๐๐ฎ๐ ๐ฎ๐ต๐น๐ถ๐ ๐๐๐ป๐ป๐ฎ๐ต ๐บ๐ฒ๐บ๐ฎ๐ป๐ด ๐บ๐ฒ๐บ๐ถ๐น๐ถ๐ธ๐ถ ๐ถ๐น๐บ๐ ๐ฎ๐ธ๐ฎ๐น ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐น๐ผ๐ด๐ถ๐ธ ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐ฏ๐ฒ๐ฏ๐ฎ๐ ๐ฑ๐ฎ๐ฟ๐ถ ๐ฝ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ฟ๐๐ต ๐ฎ๐ฟ๐ถ๐๐๐ผ๐๐ฒ๐น๐ถ๐ฎ๐ป๐ถ๐๐บ.
๐๐ถ ๐๐ถ๐ป๐ถ ๐ท๐๐ด๐ฎ ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐ฝ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ธ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐ฝ๐ฒ๐ป๐ฎ๐ณ๐ถ๐ฎ๐ป, ๐ฏ๐ฎ๐ต๐ฎ๐๐ฎ ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ถ๐ฏ๐ฎ๐๐ฎ ๐บ๐ฎ๐๐๐ธ ๐ถ๐น๐บ๐ ๐ณ๐ฎ๐น๐๐ฎ๐ณ๐ฎ๐ต, ๐บ๐ฎ๐ธ๐ฎ ๐๐ฒ๐น๐ฎ๐ต ๐บ๐ฒ๐บ๐ฏ๐ฎ๐ต๐ฎ๐๐ฎ๐ธ๐ฎ๐ป ๐ฎ๐พ๐ถ๐ฑ๐ฎ๐ต ๐๐บ๐ฎ๐ ๐๐๐น๐ฎ๐บ .
7) Contoh-contoh ini cukup untuk membuktikan bahawa sanad Asha’irah bukan kepada Aristotelianisme tetapi kepada Rasulullah. Tuduhan bahawa terdapat pengaruh yang besar Aristotelianisme terhadap ulama’ Asha’irah mula dibuat oleh Orientalis dan disebarkan oleh Pseudo-Salafi. Hanya orang yang jahil ilmu turath dan keliru pandangan alamnya yang terpengaruh dengan dakwaan ini.
๐ฆ๐ฎ๐น๐ฎ๐ณ๐ถ ๐ธ๐ฒ๐๐ถ๐ธ๐ฎ ๐ฏ๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฒ๐๐ฎ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐ฏ๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฎ๐ต๐ฎ๐ ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐ฎ๐น-๐ฎ๐๐๐ฎ’๐ถ๐ฟ๐ฎ๐ต ๐บ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ธ๐ฎ ๐ฏ๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฎ๐ต๐ฎ๐ ๐๐ฒ๐ฐ๐ฎ๐ฟ๐ฎ ๐๐ฒ๐น๐๐ ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ถ๐ป๐ฐ๐ถ. ๐ ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ธ๐ฎ ๐ฏ๐ฎ๐๐ฎ ๐ฏ๐๐ธ๐๐ถ, ๐ฑ๐ถ ๐บ๐ฎ๐ป๐ฎ๐ธ๐ฎ๐ต ๐ฏ๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฒ๐๐ฎ๐ป๐๐ฎ ๐ฎ๐๐๐ฎ’๐ถ๐ฟ๐ฎ๐ต ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐น๐ถ๐น-๐ฑ๐ฎ๐น๐ถ๐น ๐๐๐ฎ๐ฟ๐ฎ’. ๐ฃ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐บ๐ฎ๐๐ฎ ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐๐ฎ๐บ๐ฎ, ๐บ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ธ๐ฎ ๐บ๐ฒ๐ป๐ฒ๐ฟ๐ฎ๐ป๐ด๐ธ๐ฎ๐ป ๐ฏ๐ฎ๐ต๐ฎ๐๐ฎ ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐๐ถ๐๐ถ-๐๐ถ๐๐ถ ๐ฏ๐ฎ๐ถ๐ธ ๐ฑ๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐บ๐ฎ๐๐ต๐ฎ๐ฏ ๐๐๐๐ฎ’๐ถ๐ฟ๐ฎ๐ต ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐บ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐๐ฎ๐ธ๐ฎ๐ป ๐ฏ๐ฎ๐ต๐ฎ๐๐ฎ ๐บ๐ฎ๐๐ต๐ฎ๐ฏ ๐ฎ๐ต๐น๐ถ ๐ธ๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐ฝ๐ฎ๐น๐ถ๐ป๐ด ๐ฑ๐ฒ๐ธ๐ฎ๐ ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ด๐ฎ๐ป ๐ฎ๐ต๐น๐ถ๐ ๐๐๐ป๐ป๐ฎ๐ต ๐ฎ๐ฑ๐ฎ๐น๐ฎ๐ต ๐บ๐ฎ๐๐ต๐ฎ๐ฏ ๐ฎ๐น-๐๐๐๐ฎ’๐ถ๐ฟ๐ฎ๐ต.
Dr khalif muammar
Benarkah Asha’irah bersanadkan Aristotelianisme?
Ilmu itu bukan maklumat, fakta dan data yang boleh didapat dengan murah dan meriah di mana-mana. Ilmu adalah kefahaman dan makna yang sampai ke dalam hati. Ramai orang mempunyai fakta dan maklumat tetapi tidak ramai yang faham dan berilmu.
Memang ulama’ kita banyak meminjam perbendaharaan kata dan istilah yang digunakan oleh sarjana2 Yunani seperti Plato dan Aristotle, namun ia tidak bermakna bahawa sanad keilmuan mereka adalah Platonisme atau Aristotelianisme. Ulama’ kita melakukan hal itu bersandarkan gesaan Nabi untuk mengambil kebijaksanaan (hikmah) dari manapun ia datang asalkan ianya bertepatan dengan al-Qur’an dan al-Sunnah.
Ilmu Logik atau Mantiq diambil dari Yunani, betul, tetapi ulama’ kita tidak menerima keseluruhannya, ada yang ditolak, diubahsuai dan dikembangkan. Untuk tujuan ini Imam al-Ghazali menulis al-Qistas al-Mustaqim dan Mi’yar al-‘Ilm. Begitu juga ulama’ lain mereka menyesuaikannya dengan ajaran Islam. Sebenarnya ilmu Mantiq juga diajarkan di dalam al-Qur’an. Dan Logik itu tidak bermula dengan Yunani, mereka juga mengambilnya dari orang lain.
Ten categories yang dibahas oleh Aristotle di ambil menjadi al-maqulat al-‘ashr, berbeza dengan Aristotle yang hanya membahas wujud yang fizikal ulama’ kita justeru menggunakannya untuk mensabitkan kewujudan Allah. Maka muncullah ilmu Kalam yang berbeza dengan falsafah Yunani. Di sinilah berlakunya Islamisasi falsafah dan suburnya ilmu-ilmu ‘aqliyyah di dunia Islam. Ini berlaku kerana batu asasnya telah diletakkan oleh Rasulullah salla’Llah ‘alayhi wasallam, dan terus diamalkan oleh generasi Sahabat, Tabi’in dan seterusnya.
Perkembangan ilmu-ilmu ‘aqliyyah boleh dilihat dalam karya al-Shafi’i, Ibn Muqaffa’, Ibn Qutaybah, sebelum pengaruh Aristotelisme masuk. Dan setelah kemasukan Aristotelianisme pula Imam al-Ghazali menulis Maqasid dan Tahafut untuk menahan daripada pengaruh Hellenisasi yang berbahaya kepada Aqidah umat Islam.
Contoh-contoh ini cukup untuk membuktikan bahawa sanad Asha’irah bukan kepada Aristotelianisme tetapi kepada Rasulullah. Tuduhan bahawa terdapat pengaruh yang besar Aristotelianisme terhadap ulama’ Asha’irah mula dibuat oleh Orientalis dan disebarkan oleh Pseudo-Salafi. Hanya orang yang jahil ilmu turath dan keliru pandangan alamnya yang terpengaruh dengan dakwaan ini.
Comments
Post a Comment