[๐๐๐ฐ๐๐ฉ๐๐ง ๐๐๐ฅ๐๐ฌ ๐๐๐ฅ๐ฎ๐ซ๐ฎ๐ฌ๐ค๐๐ง ๐๐๐ค๐๐ฅ๐ข๐ซ๐ฎ๐๐ง ๐๐ฌ๐ญ๐๐ณ ๐๐ช๐๐๐ฅ ๐๐๐ข๐ง ๐๐๐ซ๐ค๐๐ข๐ญ๐๐ง ๐๐ฅ๐ฆ๐ฎ ๐๐๐๐ข๐ฌ] (๐๐๐ซ๐ญ ๐)
[๐๐๐ฐ๐๐ฉ๐๐ง ๐๐๐ฅ๐๐ฌ ๐๐๐ฅ๐ฎ๐ซ๐ฎ๐ฌ๐ค๐๐ง ๐๐๐ค๐๐ฅ๐ข๐ซ๐ฎ๐๐ง ๐๐ฌ๐ญ๐๐ณ ๐๐ช๐๐๐ฅ ๐๐๐ข๐ง ๐๐๐ซ๐ค๐๐ข๐ญ๐๐ง ๐๐ฅ๐ฆ๐ฎ ๐๐๐๐ข๐ฌ] (๐๐๐ซ๐ญ ๐)
Apabila membaca respon terbaru Ustaz Iqbal Alhamdulillah, sepatutnya telah selesai isu awal saya bahaskan dan tegur beliau di mana Ustaz Iqbal berkata:
“๐๐๐ฆ๐ ๐๐๐๐ ๐๐ก๐ข๐๐ข ๐๐โ๐๐ค๐ ๐๐โ๐๐ค๐ โ๐๐๐๐กโ ๐๐’๐๐ ๐๐๐๐๐โ ๐ก๐๐๐๐๐ ๐ข๐ ๐๐๐ก๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ข๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐โ๐ข๐๐โ๐๐..”
Malangnya, dalam artikel beliau, beliau terus meleret panjang akan beberapa isu dan akhirnya jatuh dalam kekeliruan yang fatal yang sangat banyak. Saya juga mendapati ada beberapa tempat berlaku ketidakjujuran dan juga tidak menukilkan secara penuh pandangan ulamak hadith. Saya ada sertakan nukilan penuh tersebut dalam tulisan ini.
Maka, dalam tulisan yang panjang ini, saya akan menjawab beberapa kekeliruan dan penyelewengan yang beliau lakukan serta saya akan sajikan satu soalan kuiz di akhir tulisan kepada pembaca yang budiman. Mari kita mulakan:
1. Kemusykilan Pertama: [๐๐ฌ๐ญ๐๐ณ ๐๐ช๐๐๐ฅ ๐๐๐ฆ๐จ๐ญ๐จ๐ง๐ ๐๐๐ญ๐ข๐ค๐ ๐๐๐ง๐ฎ๐ค๐ข๐ฅ๐ค๐๐ง ๐๐๐ง๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ฒ๐๐ข๐ค๐ก ๐๐ฎ๐ซ๐ฎ๐๐๐ข๐ง '๐๐ญ๐ซ ๐๐ข๐๐๐ค ๐๐๐๐๐ซ๐ ๐๐๐ง๐ฎ๐ก]
Ayuh kita lihat pada nukilan penuh Syeikh Nuruddin ‘Itr yang sebelum itu dipotong oleh Ustaz Iqbal dalam artikel beliau tidak habis dan tidak penuh. Ini nukilan penuh teks tersebut:
ูุฐูู ุฃููุง ุฅุฐุง ุชุฃู ููุง ุงูุดุฑูุท ุงูุชู ูุถุนูุง ุงูุนูู ุงุก ููุนู ู ุจุงูุญุฏูุซ ุงูุถุนูู، ูุฅููุง ููุงุญุธ ุฃู ุงูุถุนูู ุงูุฐู ูุจุญุซ ููู ูู ูุญูู ุจูุฐุจู، ููู ูู ูุชุฑุฌุญ ููู ุฌุงูุจ ุงูุฅุตุงุจุฉ، ุฅูู ุง ุจูู ู ุญุชู ูุง، ููุฐุง ุงูุงุญุชู ุงู ูุฏ ุชููู ุจุนุฏู ูุฌูุฏ ู ุนุงุฑุถ ูู ูุจุงูุถูุงุฆู ุถู ู ุฃุตู ุดุฑุนู ู ุนู ูู ุจู، ู ู ุง ูุฌุนู ุงูุนู ู ุจู ู ุณุชุญุจุง ูู ูุจููุง، ุฑุนุงูุฉ ูุฐูู
ุฃู ุง ุฒุนู ุงูู ุนุงุฑุถูู ุฃู ุงูุนู ู ุจุงูุถุนูู ูู ุงููุถุงุฆู ุงุฎุชุฑุงุน ุนุจุงุฏุฉ ูุชุดุฑูุน ูู ุงูุฏูู ูู ุง ูู ูุฃุฐู ุจู ุงููู ุชุนุงูู. ููุฏ ุฃุฌุงุจ ุนูู ุงูุนูู ุงุก ุจุฃู ูุฐุง ุงูุงุณุชุญุจุงุจ ู ุนููู ู ู ุงูููุงุนุฏ ุงูุดุฑุนูุฉ ุงูุฏุงูุฉ ุนูู ุงุณุชุญุจุงุจ ุงูุงุญุชูุงุท ูู ุฃู ุฑ ุงูุฏูู، ูุงูุนู ู ุจุงูุญุฏูุซ ุงูุถุนูู ู ู ูุฐุง ุงููุจูู، ูููุณ ุซู ุฉ ุฅุซุจุงุช ุดูุก ู ู ุงูุดุฑุน ุจุงูุญุฏูุซ ุงูุถุนูู
ููู ุฑุฃูู ุฃู ุงููุงุธุฑ ูู ุดุฑูุท ุงูุนู ู ุจุงูุญุฏูุซ ุงูุถุนูู ูุฌุฏ ูููุง ู ุง ูููู ุงูุฒุนู ุจุฃูู ุฅุซุจุงุช ุดุฑุน ุฌุฏูุฏ، ูุฐูู ุฃููู ุงุดุชุฑุทูุง ุฃู ูููู ู ุถู ููู ู ูุฏุฑุฌุง ุชุญุช ุฃุตู ุดุฑุนู ุนุงู ู ู ุฃุตูู ุงูุดุฑูุนุฉ ุงูุซุงุจุชุฉ، ูุฃุตู ุงูุดุฑูุนุฉ ุซุงุจุช ุจุงูุฃุตู ุงูุดุฑุนู ุงูุนุงู ، ูุฌุงุก ูุฐุง ุงูุฎุจุฑ ุงูุถุนูู ู ูุงููุง ูู
Maksudnya: “Demikian itu, apabila kami memerhatikan syarat-syarat yang para ulama letakkan untuk beramal dengan hadis daif, kami mendapati bahawa hadis daif yang dibahaskan dalam bab beramal tidak dihukum sebagai dusta, namun dalam masa yang sama ia tidak mempunyai kebarangkalian benar yang besar. Tetapi, kebarangkalian hadis tersebut boleh jadi benar masih kekal. ๐๐๐๐๐ซ๐๐ง๐ ๐ค๐๐ฅ๐ข๐๐ง ๐ข๐ง๐ข ๐๐จ๐ฅ๐๐ก ๐๐๐ซ๐ญ๐๐ฆ๐๐๐ก ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ญ ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐ฐ๐ฎ๐ฃ๐ฎ๐ ๐ฌ๐๐ฌ๐ฎ๐๐ญ๐ฎ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐ฆ๐๐ง๐ฒ๐๐ง๐ ๐ ๐๐ก๐ข ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ญ๐๐ซ๐ฌ๐๐๐ฎ๐ญ ๐๐๐ง ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ญ ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ญ๐๐ซ๐ฌ๐๐๐ฎ๐ญ ๐ญ๐๐ซ๐ฆ๐๐ฌ๐ฎ๐ค ๐๐ข ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐๐ซ๐๐ก ๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ฅ (๐ค๐๐๐๐๐ก) ๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ค ๐ฒ๐๐ง๐ ๐๐ข๐๐ฆ๐๐ฅ๐ค๐๐ง. ๐๐ข๐ค๐ ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ญ๐๐ซ๐ฌ๐๐๐ฎ๐ญ ๐ฆ๐๐ง๐๐ฉ๐๐ญ๐ข ๐๐๐ซ๐-๐๐๐ซ๐ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐๐ข๐ฌ๐๐๐ฎ๐ญ๐ค๐๐ง, ๐ฆ๐๐ค๐ ๐๐๐ซ๐๐ฆ๐๐ฅ ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ญ๐๐ซ๐ฌ๐๐๐ฎ๐ญ ๐๐๐๐ฅ๐๐ก ๐๐ข๐ ๐๐ฅ๐๐ค๐ค๐๐ง ๐๐๐ง ๐๐ข๐ญ๐๐ซ๐ข๐ฆ๐ ๐๐ญ๐๐ฌ ๐ฌ๐๐๐๐ ๐ข๐ ๐ฆ๐๐ซ๐๐ข๐ค๐๐ง ๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ญ-๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ญ ๐ญ๐๐ซ๐ฌ๐๐๐ฎ๐ญ
Adapun, sangkaan pihak lawan bahawa beramal dengan hadis daif dalam bab fadhail merupakan mereka-reka ibadah dan pensyariatan dalam agama yang Allah tidak izinkan. Para ulama telah menjawab sangkaan ini dengan mengatakan bahawa ๐ก๐ฎ๐ค๐ฎ๐ฆ ๐ข๐ฌ๐ญ๐ข๐ก๐๐๐ ๐ฆ๐๐ซ๐ฎ๐ฉ๐๐ค๐๐ง ๐ฌ๐ฎ๐๐ญ๐ฎ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐๐ข๐ค๐๐ญ๐๐ก๐ฎ๐ข ๐๐๐ซ๐ข๐ฉ๐๐๐ ๐ค๐๐๐๐๐ก-๐ค๐๐๐๐๐ก ๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ค ๐ฒ๐๐ง๐ ๐ฆ๐๐ง๐ฎ๐ง๐ฃ๐ฎ๐ค๐ค๐๐ง ๐ข๐ฌ๐ญ๐ข๐ก๐๐๐ ๐๐๐ซ๐ก๐๐ญ๐ข-๐ก๐๐ญ๐ข ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐ฎ๐ซ๐ฎ๐ฌ๐๐ง ๐๐ ๐๐ฆ๐. Beramal dengan hadis daif termasuk dalam sudut ini. ๐๐ข๐๐๐ ๐๐ข ๐ฌ๐๐ง๐ ๐ฆ๐๐ง๐๐ญ๐๐ฉ๐ค๐๐ง ๐ฌ๐๐ฌ๐ฎ๐๐ญ๐ฎ ๐ก๐ฎ๐ค๐ฎ๐ฆ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ค ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐ฆ๐๐ง๐ ๐ ๐ฎ๐ง๐๐ค๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐.
Pada pandangan saya, ๐จ๐ซ๐๐ง๐ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐ฆ๐๐ง๐๐ฅ๐ข๐ญ๐ข ๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ญ-๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ญ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐๐ข๐ฅ๐๐ญ๐๐ค๐ค๐๐ง ๐ฎ๐ง๐ญ๐ฎ๐ค ๐๐๐ซ๐๐ฆ๐๐ฅ ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐, ๐๐ข๐ ๐๐ค๐๐ง ๐ญ๐๐ฆ๐ฎ๐ข ๐๐ฎ๐ค๐ญ๐ข ๐ฒ๐๐ง๐ ๐ฆ๐๐ง๐๐๐ข๐ค๐๐ง ๐ฌ๐๐ง๐ ๐ค๐๐๐ง ๐๐๐ก๐๐ฐ๐ ๐๐๐ซ๐๐ฆ๐๐ฅ ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ๐๐ค๐๐ง ๐ฆ๐๐ง๐๐ญ๐๐ฉ๐ค๐๐ง ๐๐ฆ๐๐ฅ๐๐ง ๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ค ๐ฒ๐๐ง๐ ๐๐๐ซ๐ฎ. Ini kerana para ulama telah meletakkan syarat agar intipati hadis daif terkandung bawah usul syarak yang umum daripada usul agama yang telah sabit. Usul agama telah sabit dengan usul syarak yang umum. Lalu, hadis daif yang datang hanya datang selari dengan usul syarak yang umum tersebut”. (Manhaj al-Naqd, hal. 294)
Jika dibaca nukilan ini secara keseluruhan ini, ia jelas menunjukkan bahawa ๐ฉ๐๐ง๐ ๐๐ฆ๐๐ฅ๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ini disebabkan oleh ๐ค๐๐ซ๐๐ง๐ ๐ข๐ ๐๐ข๐ฌ๐จ๐ค๐จ๐ง๐ ๐จ๐ฅ๐๐ก ๐๐ฌ๐๐ฅ ๐๐ญ๐๐ฎ ๐ค๐๐๐๐๐ก ๐ฎ๐ฆ๐ฎ๐ฆ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐ฌ๐ฎ๐๐๐ก ๐ฌ๐๐๐ข๐ ๐๐ข๐๐ฆ๐๐ฅ๐ค๐๐ง. Kemudian barulah Syeikh Nuruddin membawakan huraian tentang konsep beramal dengan hadis daif adalah disebabkan ihtiyat (berhati-hati) sepertimana saya telah huraikan dalam artikel saya sebelum ini.
Kenapa Ustaz Iqbal potong teks ini? Adakah kerana teks penuh ini tidak menyokong pendiriannya? Saya tidak tahu.
Inilah juga manhaj al-Nawawi. Beliau menyebut:
ูุฅูู ุง ุฃุจุงุญ ุงูุนูู ุงุก ุงูุนู ู ุจุงูุถุนูู ูู ุงููุตุต ููุถุงุฆู ุงูุฃุนู ุงู ุงูุชู ููุณุช ูููุง ู ุฎุงููุฉ ูู ุง ุชูุฑุฑ ูู ุฃุตูู ุงูุดุฑุน ู ุซู ูุถู ุงูุชุณุจูุญ، ูุณุงุฆุฑ ุงูุฃุฐูุงุฑ، ูุงูุญุซ ุนูู ู ูุงุฑู ุงูุฃุฎูุงู، ูุงูุฒูุฏ ูู ุงูุฏููุง ูุบูุฑ ุฐูู ู ู ุง ุฃุตููู ู ุนููู ุฉ ู ูุฑุฑุฉ.
Maksudnya: “Para ulama hanya mengharuskan pengamalan hadis daif dalam bab qasas (kisah-kisah) dan fadhail a’mal yang ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐ฆ๐๐ง๐ฒ๐๐ง๐ ๐ ๐๐ก๐ข ๐ฉ๐๐ซ๐ค๐๐ซ๐ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐ฌ๐ฎ๐๐๐ก ๐ญ๐๐ซ๐ฆ๐๐ค๐ญ๐ฎ๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ฅ ๐ฌ๐ฒ๐๐ซ๐๐ค. Contohnya seperti pahala tasbih serta zikir-zikir lain, gesaan untuk berakhlak mulia, bersikap zuhud di dunia dan perkara-perkara lain yang ๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ฅ๐ง๐ฒ๐ ๐ฌ๐ฎ๐๐๐ก ๐๐ข๐ค๐๐ญ๐๐ก๐ฎ๐ข ๐๐๐ง ๐ญ๐๐ซ๐ฆ๐๐ค๐ญ๐ฎ๐”. (Khulasah Ihkam, hal. 59-60)
Jika difahami ini dengan baik, maka terjawablah semua nukilan ulama yang membolehkan pengunaan hadis daif yang dibawa oleh Ustaz Iqbal. Syarat-syarat yang diletakkan oleh ulama adalah untuk membenarkan amalan dengannya. Jika tidak cukup syaratnya maka ia tidak boleh diamalkan. Saya tidak pasti kenapa Ustaz Iqbal sukar untuk memahaminya.
2. Kemusykilan Kedua: [๐๐๐ซ๐ฃ๐๐ฆ๐๐ก๐๐ง ๐๐ฌ๐ญ๐๐ณ ๐๐ช๐๐๐ฅ ๐๐๐ง๐ ๐๐๐ง๐ ๐๐ฅ๐ข๐ซ๐ฎ๐ค๐๐ง ๐๐๐ง ๐๐๐ญ๐ข๐๐๐ค๐ฃ๐ฎ๐ฃ๐ฎ๐ซ๐๐ง ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐ฎ๐ค๐ข๐ฅ๐๐ง]
Ustaz Iqbal berhujah amalan menyapu tengkuk ketika wudhu’ yang didakwa sepakat para ulama boleh diamalkan sebagai fadilat amal. Ustaz Iqbal berkata:
“๐๐ข๐๐๐ ๐ด๐๐ ๐๐๐๐ (๐๐โ) ๐๐๐๐๐ ๐๐-๐๐๐ค๐๐ข’๐๐ก ๐๐-๐พ๐ข๐๐๐ ๐๐๐๐ฆ๐๐ก๐๐๐๐ ๐๐โ๐๐ค๐ ๐ค๐๐๐๐ข๐๐ข๐ โ๐๐๐๐กโ ๐ฆ๐๐๐ ๐๐๐๐ฆ๐๐๐ข๐ก๐๐๐ ๐๐โ๐๐ค๐ “๐๐๐๐ฆ๐๐๐ข ๐ก๐๐๐๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐ค๐ข๐๐ข’ ๐๐๐๐๐ก ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐๐ข๐๐๐ฆ๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ข ๐๐ง๐๐ ๐๐ ๐๐โ๐๐๐๐ก” ๐๐๐๐๐โ ๐ก๐๐๐๐๐ ๐ข๐ โ๐๐๐๐กโ ๐๐’๐๐, ๐๐๐๐ ๐ก๐๐ก๐๐๐ ๐ก๐๐๐โ ๐ ๐๐๐๐๐๐ก ๐๐๐๐ ๐ข๐๐๐๐ ๐๐โ๐๐ค๐ ๐๐ ๐๐๐๐โ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก ๐๐๐๐, ๐๐๐๐ ๐ผ๐๐๐-๐ผ๐๐๐ ๐ก๐๐๐โ ๐๐๐๐ฆ๐๐ก๐๐๐๐ ๐๐โ๐๐ค๐ โ๐ข๐๐ข๐ ๐๐๐๐ฆ๐๐๐ข ๐๐๐ ๐ค๐ข๐๐ข’ ๐๐ ๐ก๐๐๐๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐โ ๐๐๐๐๐ด๐ป๐ด๐ต”
Menilai secara kritis nukilan Ustaz Iqbal ini, saya dapati ada 2 isu utama:
i. ๐๐๐ซ๐ฃ๐๐ฆ๐๐ก๐๐ง ๐๐ฌ๐ญ๐๐ณ ๐๐ช๐๐๐ฅ ๐ข๐ง๐ข ๐ฆ๐๐ง๐ ๐๐ฅ๐ข๐ซ๐ฎ๐ค๐๐ง ๐ค๐๐ซ๐๐ง๐ ๐ฆ๐๐ฆ๐๐๐ฒ๐๐ง๐ ๐ค๐๐ง ๐ฌ๐๐จ๐ฅ๐๐ก-๐จ๐ฅ๐๐ก ๐๐๐ซ๐ฅ๐๐ค๐ฎ ๐ค๐๐ฌ๐๐ฉ๐๐ค๐๐ญ๐๐ง ๐ฎ๐ฅ๐๐ฆ๐ ๐ญ๐๐ซ๐ก๐๐๐๐ฉ ๐ ๐๐ฅ๐๐ค๐๐ง ๐ฆ๐๐ง๐ฒ๐๐ฉ๐ฎ ๐ญ๐๐ง๐ ๐ค๐ฎ๐ค ๐ค๐๐ญ๐ข๐ค๐ ๐๐๐ซ๐ฐ๐ฎ๐๐ก๐ฎ’. Sebenarnya, frasa ُูุนْู َُู ุจِِู ِูู َูุถَุงุฆِِู ุงْูุฃَุนْู َุงِู ุงุชَِّูุงًูุง merujuk kepada ๐ค๐๐ฌ๐๐ฉ๐๐ค๐๐ญ๐๐ง ๐ฎ๐ฅ๐๐ฆ๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐ฉ๐๐ง๐ ๐๐ฆ๐๐ฅ๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐๐ก๐๐ข๐ฅ ๐๐ฆ๐๐ฅ ๐๐ฎ๐ค๐๐ง๐ง๐ฒ๐ ๐ฉ๐๐ซ๐ ๐ฎ๐ฅ๐๐ฆ๐ ๐ฌ๐๐ฉ๐๐ค๐๐ญ ๐ญ๐๐ง๐ญ๐๐ง๐ ๐ ๐๐ฅ๐๐ค๐๐ง ๐๐ฆ๐๐ฅ๐๐ง ๐ฆ๐๐ง๐ฒ๐๐ฉ๐ฎ ๐ญ๐๐ง๐ ๐ค๐ฎ๐ค. Mari rujuk kepada teks asal yang sebenar berikut:
َูุงْูุญَุฏِูุซُ ู ٌَُْูููู ุฅَِّูุง ุฃََُّูู ِูู ุงْูุญُْูู ِ ู َุฑُْููุนٌ ِูุฃََّู ู ِุซَُْูู َูุง َُููุงُู ุจِุงูุฑَّุฃِْู ََُِِّูููููู ู َุง ุฑَُِูู ู َุฑُْููุนًุง ู ِْู ู ُุณَْูุฏِ ุงُْููุฑْุฏَْูุณِ ู ِْู ุญَุฏِูุซِ ุงุจِْู ุนُู َุฑَ ََِّููู ุจِุณََูุฏٍ ุถَุนٍِูู َูุงูุถَّุนُِูู ُูุนْู َُู ุจِِู ِูู َูุถَุงุฆِِู ุงْูุฃَุนْู َุงِู ุงุชَِّูุงًูุง ََููุฐَุง َูุงَู ุฃَุฆِู َّุชَُูุง ุฅَِّู ู َุณْุญَ ุงูุฑََّูุจَุฉِ ู ُุณْุชَุญَุจٌّ ุฃَْู ุณَُّูุฉٌ
Maksudnya: “Hadis ini mawquf. Namun, hadis sapu tengkuk ini dihukum sebagai marfu’ kerana hadis seperti ini tidak boleh disampaikan dengan cara ijtihad. Hadis ini dikuatkan pula oleh hadis yang diriwayatkan secara marfu’ dalam Musnad al-Firdaus daripada Ibn Umar dengan sanad yang daif. ๐๐๐ฆ๐ฎ๐ง, ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ๐๐จ๐ฅ๐๐ก ๐๐ข๐ ๐ฎ๐ง๐๐ค๐๐ง ๐๐ข ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐ ๐๐๐๐ก๐๐ข๐ฅ ๐’๐ฆ๐๐ฅ ๐ฌ๐๐๐๐ซ๐ ๐ฌ๐๐ฉ๐๐ค๐๐ญ. Atas sebab ini, para imam mazhab kami berpendapat bahawa menyapu tengkuk itu sunnah atau mustahab”. (al-Asrar al-Marfu’ah fi al-Akhbar al-Mawdu’ah, hal. 315)
Tidak benar Ustaz Iqbal menyatakan bahawa isu sapu tengkuk ini isu sepakat. Sedangkan, Ibn Hajar al-Haitami mengatakan:
ููู ู ุณุญ ุงูุฑูุจุฉ ุฎูุงู ูุงูุฑุงุฌุญ ุนุฏู ูุฏุจู ูุงุนุชุฑุถ ุจุฃู ุญุฏูุซู ูุนู ู ุจู ูู ุงููุถุงุฆู. ููุฑุฏ ุจู ุง ู ุฑ ุขููุง ูู ุง ูุดูุฑ ุฅููู ููู ุงูู ุตูู ุฃู ุฎุจุฑูู ุง ู ูุถูุน ูุจุชูุฏูุฑ ุณูุงู ุชู ู ู ุงููุถุน ูู ุดุฏูุฏ ุงูุถุนู ููุง ูุนู ู ุจู
Maksudnya: “๐๐๐ซ๐๐๐ฉ๐๐ญ ๐ค๐ก๐ข๐ฅ๐๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐ฉ๐๐ซ๐ฆ๐๐ฌ๐๐ฅ๐๐ก๐๐ง ๐ฆ๐๐ง๐ฒ๐๐ฉ๐ฎ ๐ญ๐๐ง๐ ๐ค๐ฎ๐ค ๐ข๐ง๐ข. Pendapat yang rajih adalah tidak sunat untuk menyapu tengkuk. Namun, pendapat yang mengatakan tidak sunat ini mendapat bantahan bahawa hadis sapu tengkuk ini boleh diamalkan dalam bab fadhail.
๐๐๐ฆ๐ฎ๐ง, ๐๐๐ง๐ญ๐๐ก๐๐ง ๐ข๐ง๐ข ๐๐ข๐ญ๐จ๐ฅ๐๐ค ๐ฌ๐๐ฉ๐๐ซ๐ญ๐ข๐ฆ๐๐ง๐ ๐ค๐๐ฆ๐ข ๐ญ๐๐ฅ๐๐ก ๐๐ข๐ง๐๐๐ง๐ ๐ค๐๐ง ๐ฌ๐๐๐๐ง๐ญ๐๐ซ ๐ญ๐๐๐ข, sebagaimana penulis (al-Nawawi) telah mengisyaratkan bahawa hadis tentang sapu tengkuk ini palsu. ๐๐๐ฅ๐๐ฎ ๐ค๐ข๐ญ๐ ๐ข๐ง๐ข ๐ฆ๐๐ง๐ ๐๐ง๐ ๐ ๐๐ฉ ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ข๐ง๐ข ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐ฉ๐๐ฅ๐ฌ๐ฎ, ๐ฆ๐๐ค๐ ๐ข๐ ๐ญ๐๐ญ๐๐ฉ ๐ญ๐๐ซ๐ฌ๐๐ง๐ ๐๐ญ ๐๐’๐ข๐. ๐๐ฅ๐๐ก ๐ข๐ญ๐ฎ, ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ญ๐๐ซ๐ฌ๐๐๐ฎ๐ญ ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐๐จ๐ฅ๐๐ก ๐๐ข๐๐ฆ๐๐ฅ๐ค๐๐ง”. (Tuhfah al-Muhtaj fi Sharh al-Minhaj, jil. 1, hal. 241)
ii. Ustaz Iqbal tidak menukil penuh kalam Mulla Ali al-Qari. Saya mohon agar kita semua jujur untuk menukil secara penuh mengikut agar pembaca tahu isu yang ingin dibahas dan pendirian ulama tentangnya. Saya bawakan kalam penuh yang tidak dinukil oleh Ustaz Iqbal:
ู َุณْุญُ ุงูุฑََّูุจَุฉِ ุฃَู َุงٌู ู َِู ุงْูุบُِّู
َูุงَู ุงََُِّّููููู ِูู ุดَุฑْุญِ ุงْูู َُูุฐَّุจِ ุฅَُِّูู ู َْูุถُูุนٌ
ُْููุชُ َِْููู ุฑََูุงُู ุฃَุจُู ุนُุจَْูุฏِ ุงَْููุงุณِู ِ ุนَِู ุงَْููุงุณِู ِ ุจِْู ุนَุจْุฏِ ุงูุฑَّุญْู َِู ุนَْู ู ُูุณَู ุจِْู ุทَْูุญَุฉَ َูุงَู ู َْู ู َุณَุญَ ََููุงُู ู َุนَ ุฑَุฃْุณِِู َُِููู ู َِู ุงْูุบُِّู
َูุงْูุญَุฏِูุซُ ู ٌَُْูููู ุฅَِّูุง ุฃََُّูู ِูู ุงْูุญُْูู ِ ู َุฑُْููุนٌ ِูุฃََّู ู ِุซَُْูู َูุง َُููุงُู ุจِุงูุฑَّุฃِْู ََُِِّูููููู ู َุง ุฑَُِูู ู َุฑُْููุนًุง ู ِْู ู ُุณَْูุฏِ ุงُْููุฑْุฏَْูุณِ ู ِْู ุญَุฏِูุซِ ุงุจِْู ุนُู َุฑَ ََِّููู ุจِุณََูุฏٍ ุถَุนٍِูู َูุงูุถَّุนُِูู ُูุนْู َُู ุจِِู ِูู َูุถَุงุฆِِู ุงْูุฃَุนْู َุงِู ุงุชَِّูุงًูุง ََููุฐَุง َูุงَู ุฃَุฆِู َّุชَُูุง ุฅَِّู ู َุณْุญَ ุงูุฑََّูุจَุฉِ ู ُุณْุชَุญَุจٌّ ุฃَْู ุณَُّูุฉٌ
Maksudnya: "Hadis: ‘Sapu tengkuk keamanan dari belenggu (azab di akhirat)’.
๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐ค๐ข๐ญ๐๐ ๐๐ก๐๐ซ๐ก ๐๐ฅ-๐๐ฎ๐ก๐๐ณ๐ณ๐๐, ๐๐ฅ-๐๐๐ฐ๐๐ฐ๐ข ๐๐๐ซ๐ค๐๐ญ๐: ๐ข๐ ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ฉ๐๐ฅ๐ฌ๐ฎ.
Saya - Mulla Ali al-Qari- katakan: Tetapi, Abu Ubayd al-Qasim meriwayatkan hadis ini daripada al-Qasim Ibn Abd al-Rahman daripada Musa Ibn Talhah, bahawa beliau berkata: Sesiapa menyapu tengkuknya bersama kepalanya, maka dia akan diselamatkan dari belenggu.
Hadis ini mawquf. Namun, hadis sapu tengkuk ini dihukum sebagai marfu’ kerana hadis seperti ini tidak boleh disampaikan dengan cara ijtihad. Hadis ini dikuatkan pula oleh hadis yang diriwayatkan secara marfu’ dalam Musnad al-Firdaus daripada Ibn Umar dengan sanad yang daif. ๐๐๐ฆ๐ฎ๐ง, ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ๐๐จ๐ฅ๐๐ก ๐๐ข๐ ๐ฎ๐ง๐๐ค๐๐ง ๐๐ข ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐ ๐๐๐๐ก๐๐ข๐ฅ ๐’๐ฆ๐๐ฅ ๐ฌ๐๐๐๐ซ๐ ๐ฌ๐๐ฉ๐๐ค๐๐ญ. Atas sebab ini, para imam mazhab kami berpendapat bahawa menyapu tengkuk itu sunnah atau mustahab”. (al-Asrar al-Marfu’ah fi al-Akhbar al-Mawdu’ah, hal. 315)
Cuba lihat teks ini secara penuh. Jelas di awal nukilan ini Mulla Ali al-Qari ada menyatakan khilaf ulama tentang isu sapuan tengkuk. Mengapa Ustaz Iqbal tidak menukilnya? Mengapa hanya nukil pandangan yang menerima hadis ini kemudian menterjemahkannya dengan makna seolah-olah tidak ada khilaf dalam isu ini? Saya tidak tahu.
Masih banyak lagi hujah-hujah terhadap Ustaz Iqbal. Ini baru dua hujah yang saya kemukakan. Sekarang saya berada di Arafah, jadi sukar untuk akses memberikan tumpuan pada laman sosial.
3. Kemusykilan Ketiga: [๐๐๐ฅ๐ข๐ซ๐ฎ ๐๐ง๐ญ๐๐ซ๐ ๐๐ฎ๐ค๐ฎ๐ฆ ๐๐ฌ๐๐ฅ ๐๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ง ๐๐๐ง๐ ๐๐ฆ๐๐ฅ๐๐ง ๐๐๐๐ข๐ฌ]
Dalam artikel awal beliau, beliau jelas gagal dalam memahami perkara asas dalam ilmu hadis tentang pembahagian maqbul dan mardud. Sehinggakan artikel awal beliau menghukum artikel penilaian hadis 30 minit Ustaz Don sebagai tidak ilmiah kerana penulis memasukkan hadis daif dalam kategori hadis mardud.
Kemudian dipusingnya pula dengan berkata:
“๐๐๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ท๐ ๐ ๐๐๐ข๐ก ๐๐๐๐๐๐ก๐๐๐ “โ๐ข๐๐ข๐”, ๐๐ ๐๐๐๐๐โ ๐ ๐๐ ๐ข๐๐ก๐ข ๐ฆ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ง๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ก๐๐๐๐๐ (ุงููุงุน ุงูุญุฏูุซ). ๐๐๐๐๐โ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ก๐๐๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐ก๐ข๐ก๐๐ฆ๐ ๐๐๐๐๐๐๐ข๐ ๐๐๐ข๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ โ๐ข๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ โ๐๐๐๐กโ ๐๐’๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐-๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐๐ข๐ก ๐ข๐๐๐๐ ๐๐ข๐๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐-๐๐๐ ๐๐๐”
Yang mencampur adukkan adalah Ustaz Iqbal sendiri. Apabila disebut hukum asal hadis, kita merujuk kepada hukum asal mengamalkan hadis. Mudah saja perkara ini untuk faham. Sebaliknya Ustaz Iqbal mencampur adukkan hukum asal hadis dan syarat pengamalan hadis. Pada asalnya hadis daif itu tertolak namun ada sebahagian hadis daif diamalkan apabila memenuhi syarat yang digariskan oleh ulama. Selagi syarat itu tidak mencukupi maka hukum asal hadis daif itu dikekalkan iaitu tidak diamalkan.
Tetapi kerana Ustaz Iqbal sudah meleret, maka saya akan jawab pada tempat yang perlu.
Daripada sudut hukum pengamalan, Ustaz Iqbal membantah apabila saya mengatakan bahawa beramal dengan hadis daif adalah atas dasar ihtiyat (berhati-hati). Malangnya, ia bukan kata-kata saya. Ia adalah kata Nuruddin ‘Itr. Dengan mudah Ustaz Iqbal menuduh saya menukilkan di luar konteks. Isunya tetap sama iaitu Syeikh Nuruddin tetap mengatakan amalan hadis daif atas dasar berhati-hati apabila ada kaedah umum yang membelakanginya. Jadi, Ustaz Iqbal sebenarnya yang keliru setelah terbukti menukil hanya separuh kalam Syeikh Nuruddin ‘Itr dalam artikel sebelum ini.
4. Kemusykilan Keempat: [๐๐๐ง๐ ๐๐ง๐ ๐ ๐๐ฉ ๐๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐ข ๐๐ฎ๐ฌ๐ญ๐๐ก๐๐ ๐๐๐ง ๐๐๐ช๐๐ฎ๐ฅ ๐๐๐๐๐ง๐ ๐ค๐๐ง ๐๐๐ฅ๐ข๐๐ฎ ๐๐๐ง๐๐ข๐ซ๐ข ๐๐ค๐ฎ๐ข ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐ ๐๐ฎ๐ค๐ฎ๐ฆ-๐ก๐๐ค๐๐ฆ ๐๐ข๐๐๐ค ๐๐จ๐ฅ๐๐ก ๐๐๐ซ๐๐ฆ๐๐ฅ ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ๐๐๐ซ๐ญ๐ ๐๐๐ฆ๐๐ฌ๐จ๐ง๐ ๐๐ง ๐๐๐ซ๐ก๐๐๐๐ฉ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐ฅ๐๐ฆ๐]
Ustaz Iqbal berkata:
“๐๐๐๐ ๐ก๐๐ก๐๐๐ ๐ ๐๐ฆ๐ ๐๐๐โ๐๐๐๐ ๐๐๐ก๐ ๐๐๐๐๐ก ๐ ๐๐๐๐๐๐ก ๐๐โ๐๐ค๐ โ๐ข๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ โ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐โ ๐๐ข๐ ๐ก๐โ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐ข๐, ๐๐ข๐๐๐ โ๐ข๐๐ข๐๐๐ฆ๐ ๐ก๐๐๐ก๐๐๐๐”
Saya katakan: Bagaimana boleh dikatakan hukum hadis daif adalah mustahab dan maqbul ๐ฌ๐๐๐๐ง๐ ๐ค๐๐ง ๐๐ฌ๐ญ๐๐ณ ๐๐ช๐๐๐ฅ ๐ฌ๐๐ง๐๐ข๐ซ๐ข ๐ฌ๐๐ญ๐ฎ๐ฃ๐ฎ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐ ๐๐ช๐ข๐๐๐ก ๐๐๐ง ๐ก๐ฎ๐ค๐ฎ๐ฆ, ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐๐ข๐ ๐ฎ๐ง๐๐ค๐๐ง? Ustaz sendiri telah menukil kalam imam al-Nawawi sebelum ini yang menjelaskan hadis daif hanya boleh diamalkan dalam bab qasas dan fadhail amal.
Jadi bagaimana saya ingin sepakat dengan ustaz apabila ustaz sendiri kontradik dalam pendirian.
Jika ustaz kata, yang dimaksudkan dalam fadhail, saya katakan ๐ก๐๐ญ๐ญ๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐ ๐๐๐๐ก๐๐ข๐ฅ ๐ฉ๐ฎ๐ง ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐๐๐ ๐ค๐๐ฌ๐๐ฉ๐๐ค๐๐ญ๐๐ง..
al-Laknawi menyebutkan:
ูุฃู ุง ุงูุนู ู ุจุงูุถุนูู ูู ูุถุงุฆู ุงูุฃุนู ุงู ูุฏุนูู ุงูุงุชูุงู ููู ุจุงุทูุฉ . ูุนู ูู ู ุฐูุจ ุงูุฌู ููุฑ ูููู ู ุดุฑูุท ุจุฃู ูุง ูููู ุงูุญุฏูุซ ุถุนููุงً ุดุฏูุฏ ุงูุถุนู ، ูุฅุฐุง ูุงู ูุฐูู ูู ููุจู ูู ุงููุถุงุฆู ุฃูุถุง
Maksudnya: “๐๐๐๐ฉ๐ฎ๐ง ๐๐๐ค๐ฐ๐๐๐ง ๐ฉ๐๐ซ๐ ๐ฎ๐ฅ๐๐ฆ๐ ๐๐๐ซ๐ฌ๐๐ฉ๐๐ค๐๐ญ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐ข๐ฌ๐ฎ ๐๐๐ซ๐๐ฆ๐๐ฅ ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ๐๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐๐ ๐๐๐๐ก๐๐ข๐ฅ ๐’๐ฆ๐๐ฅ, ๐ฆ๐๐ค๐ ๐ข๐ง๐ข ๐๐๐ค๐ฐ๐๐๐ง ๐ฒ๐๐ง๐ ๐๐๐ญ๐ข๐ฅ. Benar, ia merupakan mazhab majoriti. Namun, mazhab majoriti ini juga mensyaratkan hadis daif tersebut tidak daif berat. Jika hadis berat (terlalu daif), maka ia tidak boleh diterima dalam bab fadhail a’mal juga”. (al-Athar al-Marfu’ah fi al-Akhbar al-Mawdu’ah, hal. 81)
Demikianlah juga kalam al-Zahabi yang dinukilkan Ustaz Iqbal sebelum ini. ๐๐ฌ๐ญ๐๐ณ ๐๐ช๐๐๐ฅ ๐ฆ๐๐ฆ๐๐ฌ๐จ๐ง๐ ๐ค๐๐ง ๐ฆ๐๐ค๐ง๐ ๐ค๐๐ฅ๐๐ฆ ๐๐ฅ-๐๐๐ก๐๐๐ข ๐ฌ๐๐๐๐ซ๐ ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐๐๐ซ๐ญ๐๐ง๐ ๐ ๐ฎ๐ง๐ ๐ฃ๐๐ฐ๐๐. Kalam al-Zahabi ini jelas menunjukkan pendirian umum al-Zahabi dalam ๐๐๐ซ๐ข๐ง๐ญ๐๐ซ๐๐ค๐ฌ๐ข ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐. ๐๐ฅ-๐๐๐ก๐๐๐ข ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐ญ๐จ๐ฅ๐๐ค ๐ฌ๐๐ฆ๐ฎ๐ ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐๐๐ข๐ ๐๐๐ง ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐ญ๐๐ซ๐ข๐ฆ๐ ๐ฌ๐๐ฆ๐ฎ๐. al-Zahabi berkata:
ูููุจุบู ุงูุชุซุจุช ูู ุงูุฃุญุงุฏูุซ ุงูุถุนููุฉ ، ููุง ูุจุงูุบ ุงูุดุฎุต ูู ุฑุฏูุง ู ุทููุงً ، ููุง ูู ุงุณุชุนู ุงููุง ูุงูุฃุฎุฐ ุจูุง ู ุทููุงً ، ุจุฎูุงู ุงูุฃุญุงุฏูุซ ุงูุณุงูุทุฉ ูุงูู ูุถูุนุฉ ููุง ูุฌูุฒ ุงูุนู ู ุจูุง ุฃุตูุงً
Maksudnya: Hendaklah menyelidiki hadis-hadis daif. Janganlah seseorang terlalu melampau dalam menolaknya secara mutlak ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐. Berbeza dengan hadis yang saqit (gugur) dan palsu maka tidak boleh beramal dengannya secara mutlak”
al-Zahabi berkeras kepada mereka yang menggunakan hadis daif berat sehinggakan sampai ke tahap ๐๐ฅ-๐๐๐ก๐๐๐ข ๐ฆ๐๐ง๐ ๐๐ง๐ ๐ ๐๐ฉ ๐ฆ๐๐ซ๐๐ค๐ ๐ฌ๐๐๐๐ ๐๐ข ๐ฉ๐๐ง๐ฃ๐๐ง๐๐ฒ๐๐ก ๐ญ๐๐ซ๐ก๐๐๐๐ฉ ๐ฌ๐ฎ๐ง๐ง๐๐ก, ๐ฉ๐๐ง๐ ๐ค๐ก๐ข๐๐ง๐๐ญ ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ก ๐๐๐ง ๐๐๐ฌ๐ฎ๐ฅ-๐๐ฒ๐!! al-Zahabi berkata:
ููุฐุง ุฃูุซุฑ ุงูุฃุฆู ุฉ ุนูู ุงูุชุดุฏูุฏ ูู ุฃุญุงุฏูุซ ุงูุฃุญูุงู ، ูุงูุชุฑุฎูุต ููููุง، ูุง ูู ุงูุชุฑุฎุต ูู ุงููุถุงุฆู ูุงูุฑูุงุฆู، ูููุจููู ูู ุฐูู ู ุง ุถุนู ุฅุณูุงุฏู، ูุง ู ุง ุงุชูู ุฑูุงุชู، ูุฅู ุงูุฃุญุงุฏูุซ ุงูู ูุถูุนุฉ، ูุงูุฃุญุงุฏูุซ ุงูุดุฏูุฏุฉ ุงูููู ูุง ููุชูุชูู ุฅูููุง، ุจู ูุฑููููุง ููุชุญุฐูุฑ ู ููุง، ูุงููุชู ูุญุงููุง، ูู ู ุฏูุณูุง ุฃู ุบุทู ุชุจูุงููุง، ููู ุฌุงู ุนูู ุงูุณูุฉ، ุฎุงุฆู ููู ูุฑุณููู. ูุฅู ูุงู ูุฌูู ุฐูู، ููุฏ ูุนุฐุฑ ุจุงูุฌูู، ูููู ุณููุง ุฃูู ุงูุฐูุฑ ุฅู ููุชู ูุง ุชุนูู ูู
Maksudnya: “Oleh kerana inilah, majoriti ulama berkeras terhadap hadis-hadis hukum, meringankan sedikit dan bukannya terlalu ringan sangat dalam bab fadhail dan penyucian jiwa. Mereka terima hadis fadhail yang daif sanadnya. Namun, mereka tidak pula menerima hadis fadhail yang perawinya dituduh berdusta. ๐๐๐ฌ๐ฎ๐ง๐ ๐ ๐ฎ๐ก๐ง๐ฒ๐ ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ฉ๐๐ฅ๐ฌ๐ฎ ๐๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ญ๐๐ซ๐ฅ๐๐ฅ๐ฎ ๐ฅ๐๐ฆ๐๐ก ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐ฅ๐๐ง๐ ๐ฌ๐ฎ๐ง๐ ๐๐ข๐ฉ๐๐ง๐๐๐ง๐ . ๐๐๐ก๐ค๐๐ง, ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ฉ๐๐ฅ๐ฌ๐ฎ ๐๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ญ๐๐ซ๐ฅ๐๐ฅ๐ฎ ๐ฅ๐๐ฆ๐๐ก ๐๐ข๐ซ๐ข๐ฐ๐๐ฒ๐๐ญ๐ค๐๐ง ๐ฎ๐ง๐ญ๐ฎ๐ค ๐ฆ๐๐ฆ๐๐๐ซ๐ข ๐๐ฆ๐๐ซ๐๐ง (๐ค๐๐ฉ๐๐๐ ๐ฎ๐ฆ๐๐ญ) ๐ญ๐๐ง๐ญ๐๐ง๐ ๐ง๐ฒ๐ ๐๐๐ง ๐ฆ๐๐ง๐๐๐๐๐ก๐ค๐๐ง ๐ค๐๐๐๐๐๐ง๐ง๐ฒ๐. ๐๐๐ฌ๐ข๐๐ฉ๐ ๐ฒ๐๐ง๐ ๐ฆ๐๐ง๐ฒ๐๐ฆ๐๐ฎ๐ง๐ฒ๐ข๐ค๐๐ง ๐ฉ๐๐ง๐๐ซ๐๐ง๐ ๐๐ง ๐๐ญ๐๐ฎ ๐ญ๐ข๐๐๐ค ๐ฆ๐๐ง๐ฃ๐๐ฅ๐๐ฌ๐ค๐๐ง ๐ค๐๐๐๐๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ-๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ฉ๐๐ฅ๐ฌ๐ฎ ๐๐๐ง ๐ก๐๐๐ข๐ฌ ๐ญ๐๐ซ๐ฅ๐๐ฅ๐ฎ ๐ฅ๐๐ฆ๐๐ก ๐ฆ๐๐ซ๐ฎ๐ฉ๐๐ค๐๐ง ๐ฉ๐๐ง๐ฃ๐๐ง๐๐ฒ๐๐ก ๐ญ๐๐ซ๐ก๐๐๐๐ฉ ๐ฌ๐ฎ๐ง๐ง๐๐ก, ๐ฉ๐๐ง๐ ๐ค๐ก๐ข๐๐ง๐๐ญ ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ก ๐๐๐ง ๐๐๐ฌ๐ฎ๐ฅ-๐๐ฒ๐. Jika dia jahil terhadap tanggungjawab ini, maka dia diberi uzur atas kejahilannya. Tetapi bertanyalah ahli bidang hadis jika kamu tidak tahu”. (Siyar A’lam al-Nubala’, jil. 8, hal.520)
Jika Ustaz Iqbal berhujah dengan al-Zahabi pada zamannya, agaknya apa gelaran ustaz ketika itu? Adakah al-Zahabi juga dianggap tidak ilmiah?
Ini tulisan ringkas untuk bahagian pertama yang hanya mengemukakan 4 kritikan balas sahaja. Masih ada lagi berbaki catatan dan jawapan balas lain pada artikel yang kedua. Bahagian kedua akan menyusul ๐๐๐ซ๐ฌ๐๐ฆ๐ ๐ช๐ฎ๐ข๐ณ ๐ฆ๐ข๐ฌ๐ญ๐๐ซ๐ข insyaAllah..
WaAllahu a’lam. Moga bermanfaat.
Dr Rozaimi Ramle
Arafah, Arab Saudi (2024)
Comments
Post a Comment