SIFAT ‘ULUWW DAN FAWQIYYAH
*SIFAT ‘ULUWW DAN FAWQIYYAH*๐
Allah maha tinggi dengan zatNya di atas langit ke tujuh. Ini sifat wajib bagi Allah (sifat zฤtiyyah), berdasarkan Al-Kitab dan al-Sunnah.
Termasuk namanya ialah al-Aliyy (ุงูุนูู) al-A'la (ุงูุฃุนูู) dan al-Mutaฤlฤซ ( ุงูู ุชุนุงูู )
ูุฃُูู ุงูุณَُّّูุฉ ูุงูุฌู ุงุนุฉِ َูุนุชูุฏَูู ุฃَّู ุงَููู َููู ุฌู ูุนِ ู ุฎูููุงุชِู، ู ُุณุชٍู ุนูู ุนَุฑุดِู، ูู ุณَู ุงุฆِู، ุนุงٍู ุนูู ุฎَِْููู، ุจุงุฆٌู ู ููู ، َูุนูู ُ ุฃَุนู ุงَููู ، َููุณู ุนُ ุฃููุงَููู ، َููุฑู ุญَุฑูุงุชِูู ูุณَููุงุชِูู ، ูุง ุชَุฎَูู ุนููู ุฎุงููุฉٌ.
Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah (masyarakat Sunni) dan percaya bahawa Allah berada di atas semua makhluk-Nya, maha tinggi istiwa’ duduk di atas arasy-Nya, di atas langit-Nya yang ke tujuh, maah tinggi dengan zatNYA di atas segala makhluk ciptaan-Nya, berpisah daripada mereka, Dia mengetahui segala perbuatan mereka, mendengar kata-kata mereka, melihat pergerakan dan keheningan mereka, dan tiada sesuatu pun tersembunyi daripada-Nya.
Menafikan 'uluww dan istiwa' di atas arasy bermakna menafikan kewujudan Allah.
Terdapat lebih 1000 dalil ketinggian Allah dengan zatNYA di atas arasy.
Antara dalil ketinggian Allah di atas langit ke 7 ialah al-Quran, Hadith dan Ijma’ Salaf.
ุงูุฏَُّููู ู ِู ุงِููุชุงุจِ:
ุงูุฃุฏَّูุฉُ ู ِู ุงِููุชุงุจِ ูุซูุฑุฉٌ ุฌุฏًّุง، ูู ِู ุฐูู:
Dalil dari al-Quran.
Dalil-dalil dari al-Quran sangat banyak, antaranya ialah
1- ُูููู ุชุนุงูู: ََُููู ุงْูุนَُِّูู ุงْูุนَุธِูู ُ [ุงูุจูุฑุฉ: 255] .
Firman Allah, “…dan DIA lah yang maha Tinggi dan maha Besar.” (Al-Baqarah: 255)
2- َُูููู: ุณَุจِّุญِ ุงุณْู َ ุฑَุจَِّู ุงْูุฃَุนَْูู [ุงูุฃุนูู: 1] .
Firman Allah, “Bertasbihlah dengan menyebut nama Tuhanmu yang maha tinggi. (Al-A’la: 1)
3- َُูููู: ุนَุงِูู ُ ุงْูุบَْูุจِ َูุงูุดََّูุงุฏَุฉِ ุงَْููุจِูุฑُ ุงْูู ُุชَุนَุงِู [ุงูุฑุนุฏ: 9] .
Maha mengetahui segala yang ghaib dan segala yang zahir, Maha Besar dan Maha Tinggi. (al-Ra’d: 9)
4- َُูููู: ََُููู ุงَْููุงِูุฑُ ََْููู ุนِุจَุงุฏِِู [ุงูุฃูุนุงู : 18] .
Dan DIA lah Yang menguasai (segala makhluk), DIA di atas segala hambaNYA…” (al-An’am: 18)
5- َُูููู: َูุฎَุงَُููู ุฑَุจَُّูู ْ ู ِْู َِِْููููู ْ [ุงููุญู: 50] .
“…mereka (para malaikat) takut kepada Tuhan mereka yang benar-benar di atas mereka…” (al-Nahl: 50)
6- َُูููู: ุฃَุฃَู ِْูุชُู ْ ู َْู ِูู ุงูุณَّู َุงุกِ ุฃَْู َูุฎْุณَِู ุจُِูู ُ ุงْูุฃَุฑْุถَ [ุงูู ูู: 16] .
“Tidakkah kamu takut kepada Allah yang di atas langit menggegarkan menterbalikan bumi ke atas kamu…” (al-Mulk: 16)
7- َُูููู: ุซُู َّ ุงุณْุชََูู ุนََูู ุงْูุนَุฑْุดِ [ุงูุฃุนุฑุงู: 54] .
Friman Allah, “…Kemudian DIA menaiki dan duduk di atas arasy…” (al-A’raf: 54)
.
ุงูุฏَُّููู ู ู ุงูุณَُّّูุฉِ:
ุงูุฃุฏَِّูุฉُ ู ู ุงูุณَُّّูุฉ ุฃูุถًุง ูุซูุฑุฉٌ ุฌุฏًّุง؛ ู ููุง:
Dalil dari Sunnah:
Dalil dari Sunnah juga sangat banyak. Antaranya:
1- ุญุฏูุซُ ุฃุจู ุณุนูุฏٍ ุงูุฎُุฏْุฑِّู ุฑَุถَِู ุงُููู ุนูู ู ุฑููุนًุง: ((ุฃََูุง ุชَุฃْู ُِูููู َูุฃَูุง ุฃَู ُูู ู َู ูู ุงูุณَّู ุงุกِ؟!)) .
Hadis Abu Saeed Al-Khudri radhiyallahu 'anhu, dengan sanad marfu’ Nabi saw bersabda: (( Tidakkah kamu mempercayaiku sedangkan aku dipercayai oleh Allah yang di atas langit ?! )). HR al-Bukhari dan Muslim.
2- ุญุฏูุซُ ุฃุจู ُูุฑูุฑุฉَ ุฑَุถَِู ุงُููู ุนูู ู ุฑููุนًุง: ((َْููุฒُِู ุฑุจُّูุง ุชุจุงุฑَู ูุชุนุงูู َُّูู ูููุฉٍ ุฅูู ุงูุณَّู ุงุกِ ุงูุฏُّููุง، ุญَูู َูุจَْูู ุซُُูุซُ ุงَِّูููู ุงูุขุฎุฑِ، َُูููู: ู ู َูุฏุนููู ูุฃَุณุชุฌูุจَ ูู؟ ู ู َูุณْุฃَُِููู ูุฃُุนْุทَِูู؟ ู ู َูุณุชุบِูุฑُูู ูุฃَุบِْูุฑَ ُูู؟ )) .
Hadis Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi saw bersabda: (( Tuhan kami yang Maha Suci dan Maha Tinggi, turun setiap malam ke langit yang paling bawah (langit dunia), ketika sepertiga (1/3) malam yang terakhir. Allah berkata: Siapakah yang akan menyeru kepada-Ku supaya Aku perkenankan kepadanya? Siapakah yang akan meminta kepada-Ku lalu Aku memberinya? Siapa yang akan memohon ampun kepada-Ku agar Aku ampunkan dosa-dosanya kepadanya ? )). Hadith mutawatir.
3- ุญุฏูุซُ ุนُุฑูุฌِ ุงููุจِّู ุตَّูู ุงُููู ุนููู ูุณَّูู ุฅูู ุงูุณَّู ุงุกِ َููุฑْุถِ ุงูุตَّูุงุฉِ ููุงู، ููู ุญุฏูุซٌ ุทٌููู ู ุดููุฑٌ .
Hadis Nabi s.a.w. naik (ma’raj) ke langit dan kewajipan solat di sana, dan ia adalah hadis yang panjang dan masyhur.
4- ุญุฏูุซُ ุงูุฌَุงุฑูุฉِ ุงูุชู ุณุฃََููุง ุงููุจُّู ุตَّูู ุงُููู ุนููู ูุณَّูู : ((ุฃََูู ุงُููู؟)) ูุงูุชْ: ูู ุงูุณَّู ุงุกِ. ูุงู: ((ู َู ุฃََูุง؟)) ูุงูุชْ: ุฃَูุชَ ุฑَุณُูู ุงِููู ุตَّูู ุงُููู ุนููู ูุณَّูู ، ูุงู: ((ุฃَุนْุชِْููุง؛ ูุฅَّููุง ู ُุคู ูุฉٌ )) .
Hadis budak perempuan yang ditanya oleh Nabi saw: (( Di mana Allah ? )) Dia berkata: Di atas langit. Dia saw berkata: ((Siapakah saya?)) Dia berkata: Anda adalah Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian. Beliau saw berkata: ((Bebaskan dia, kerana dia adalah seorang perempuan yang beriman)).
Hadith sahih mutawatir. Sahih Muslim
.
IJMA’ DAN UCAPAN PARA SALAF
.
Para Salaf dari kalangan Sahabat, Tabi’in dan Atba’ Tabi’in telah ijma’ bahawa Allah di atas arasy dan ilmuNYa di setiap tempat.
.
ุนู ุงูุถَّุญَّุงِู ูู َِูููู ุชุนุงูู: ู َุง َُُูููู ู ِْู َูุฌَْูู ุซََูุงุซَุฉٍ ุฅَِّูุง َُูู ุฑَุงุจِุนُُูู ْ ََููุง ุฎَู ْุณَุฉٍ ุฅَِّูุง َُูู ุณَุงุฏِุณُُูู ْ [ุงูู ุฌุงุฏูุฉ: 7] ูุงู: (ูู ุนูู ุงูุนَุฑุดِ، ูุนِْูู ُู ู ุนูู ) .
Dari Al-Dahhak, tentang tafsiran firman Yang Maha Kuasa:
ู َุง َُُูููู ู ِْู َูุฌَْูู ุซََูุงุซَุฉٍ ุฅَِّูุง َُูู ุฑَุงุจِุนُُูู ْ ََููุง ุฎَู ْุณَุฉٍ ุฅَِّูุง َُูู ุณَุงุฏِุณُُูู ْ
“…tiada percakapan pribadi antara tiga orang melainkan Dialah yang keempat dari mereka, dan tidak pula dari lima orang melainkan Dialah yang keenam dari mereka...” [Al-Mujadila: 7] Dia (Dahhak) berkata:
(DIA berada di atas arasy, dan ilmu pengetahuan-Nya bersama mereka).
(Masa’il al-Imam Ahmad riwayat Abu Dawud, ms 353)
.
.
ููุงู ู ุงٌِูู: (ุงُููู ูู ุงูุณَّู ุงุกِ، ูุนِูู ُู ูู ُِّูู ู ูุงٍู، ูุง ูุฎูู ู ู ุนِْูู ِู ู ูุงٌู) .
Malik berkata: (Tuhan itu di syurga, dan ilmu-Nya ada di setiap tempat, dan tidak ada tempat tanpa pengetahuan-Nya.)
(Masa’il al-Imam Ahmad riwayat Abu Dawud, ms 353)
.
ููุงู ููุณُُู ุจู ู ูุณู ุงَููุทَّุงِู: (ููู ูุฃุจู ุนุจุฏِ ุงِููู ุฃุญู ุฏَ ุจِู ุญَูุจٍَู: ูุงُููู ุชุนุงูู ููู ุงูุณَّู ุงุกِ ุงูุณَّุงุจุนุฉِ ุนูู ุนَุฑْุดِู، ุจุงุฆٌู ู ِู ุฎَِْููู، ُููุฏุฑุชُู ูุนِْูู ُู ุจُِّูู ู ูุงٍู؟ ูุงู: ูุนู ، ุนูู ุนَุฑْุดِู، ูุง ูุฎูู ุดูุกٌ ู ِู ุนِْูู ِู) .
Yusuf bin Musa al-Qattan berkata: (Dikatakan kepada Abu ‘Abdillah Ahmad bin Hanbal: Dan Allah Taala berada di atas langit ketujuh di atas Arasy-Nya, berpisah dari ciptaan-Nya, kekuasaan dan ilmu-Nya ada di setiap tempat?
Dia (Ahmad) menjawab: Ya. , DIA di atas arasy-Nya, tiada sesuatu pun yang terlepas daripada pengetahuan-Nya).
(Ibn Abi Ya’la, Tabaqat al-Hanabilah, 1/421)
.
ููุงู ู ุญู َّุฏُ ุจُู ุฅุจุฑุงููู َ ุงูููุณู: (ููุชُ ูุฃุญู ุฏَ ุจِู ุญَูุจٍَู: ُูุญูู ุนู ุงุจِู ุงูู ุจุงุฑَِู ุฃَّูู ููู ูู: ููู َูุนุฑُِู ุฑุจَّูุง ุนุฒَّ ูุฌََّู؟ ูุงู: ูู ุงูุณَّู ุงุกِ ุงูุณَّุงุจุนุฉِ ุนูู ุนَุฑْุดِู. ููุงู ุฃุญู ุฏُ: ููุฐุง ูู ุนِูุฏَูุง) .
Muhammad ibn Ibrahim al-Qaysi berkata: (Saya berkata kepada Ahmad ibn Hanbal: Dikatakan daripada Ibn al-Mubarak bahawa dikatakan kepadanya: Bagaimana kita mengenali Tuhan kita yang Maha Agung?
Dia berkata: Di atas langit ketujuh, di atas arasynYA (singgahsanaNya).
Ahmad berkata: Beginilah ia (aqidah Islam) di sisi kita.
(Ibn Abi Ya’la, Tabaqat al-Hanabilah, 1/267; Ibn Qudamah, Ithbat Sifat al-‘Uluww, ms 171)
ููุงู ุงูู ُุฒَُّูู ุตุงุญِุจُ ุงูุดَّุงูุนِّู ูู َูุตِู ุงِููู ุชุนุงูู: (ุนุงٍู ุนูู ุนَุฑْุดِู ูู ู َุฌْุฏِู ุจุฐุงุชِู، ููู ุฏุงٍู ุจุนِْูู ِู ู ู ุฎَِْููู، ุฃุญุงุท ุนِูู ُู ุจุงูุฃู ูุฑِ، ูุฃَููุฐَ ูู ุฎَِْููู ุณุงุจَِู ุงูู ูุฏูุฑِ، ููู ุงูุฌูุงุฏُ ุงูุบَููุฑُ َูุนَْูู ُ ุฎَุงุฆَِูุฉَ ุงْูุฃَุนُِْูู َูู َุง ุชُุฎِْูู ุงูุตُّุฏُูุฑُ [ุบุงูุฑ: 19] ) .
Al-Muzani, sahabat Al-Shafi'i, berkata dalam mensifatkan Tuhan Yang Maha Tinggi: (Dia tinggi di atas Arasy-Nya dalam kemuliaan-Nya dengan zatNYA sendiri, dan Dia dekat dengan makhluk-Nya dengan ilmu-Nya. Ilmu-Nya meliputi segala perkara, dan Dia mempunyai taqdir yang terlaksana dalam ciptaan-Nya, dan Dia Maha Pemurah kepada segala makhlukNYA, lagi Maha Pengampun,
Dia mengetahui segala mata yang khianat, dan apa sahaja yang disembunyikan oleh dada [Ghafir: 19].
(Al-Imam al-Muzani, al-Sunnah, 75)
.
ููุงู ุงุจُู ุฎُุฒَูู ุฉَ ุจَุนุฏَ ุฃู ุฐََูุฑ ู ุฌู ูุนุฉً ูุจูุฑุฉً ู ู ุงُّููุตูุตِ ุงูุฏَّุงَّูุฉِ ุนูู ุนُُِّูู ุงِููู ุชุนุงูู: (ูุชูู ุงูุฃุฎุจุงุฑُ ُّูููุง ุฏุงَّูุฉٌ ุนูู ุฃَّู ุงูุฎุงَِูู ุงูุจุงุฑุฆَ َููู ุณَุจุนِ ุณู ุงูุงุชٍ، ูุง ุนูู ู ุง ุฒุนَู َุชِ ุงูู ุนَุทِّูุฉُ: ุฃَّู ู َุนุจูุฏَูู ูู ู ุนูู ูู ู ูุงุฒِِููู ) .
Ibn Khuzaymah berkata selepas menyebut sekumpulan besar nas-nas (teks al-Quran dan Sunnah) yang menunjukkan ketinggian Allah Yang Maha Tinggi: (Semua khabar ini menunjukkan bahawa Pencipta, al-Bari’ berada tinggi di atas tujuh langit, bukan seperti yang didakwa oleh golongan Mu’attilah: bahawa tuhan mereka bersama mereka dalam rumah-rumah mereka, tempat tinggal).
(Al-Imam Ibn Khuzaymah, al-Tawhid, 1/245)
Sebarkan, tegakkan hujjah.
Sesiapa yang engkar tidak mahu beriman , haram solat di belakangnya, tidak sah solat di belakang nya, tidak sah dan haram sembelihannya
/
Abid
Comments
Post a Comment