JAMAK SOLAT KETIKA ADA KESULITAN SEPERTI SAKIT

 ✅ Orang sakit boleh jamak solat (himpun dua solat dalam satu waktu) menurut pendapat kuat dalam mazhab Shāfiʿī dan pendapat rajih dalam mazhab-mazhab lain — jika ada kesulitan besar untuk solat setiap kali masuk waktu.


📌 Huraian Ringkas:

Jamak yang dibenarkan:

* Jamak taqdim: himpun Zuhur & Asar di waktu Zuhur, atau Maghrib & Isyak di waktu Maghrib

* Jamak ta’khir: himpun di waktu kedua (Asar atau Isyak)


Mazhab Shafi'iyyah mengutamakan jamak Taqdim 

✅ Dalil dari Hadis Umum

Nabi ﷺ bersabda:

إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ

"Sesungguhnya agama ini mudah."

📚 [HR. al-Bukhārī, no. 39]


Dan dalam hadis Ibn ʿAbbās رضي الله عنهما:

جَمَعَ رَسُولُ اللهِ ﷺ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ، وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِينَةِ، فِي غَيْرِ خَوْفٍ، وَلَا مَطَرٍ

“Nabi ﷺ menghimpunkan Zuhur dan Asar, Maghrib dan Isyak di Madinah — tanpa sebab takut dan tanpa hujan.”

📚 \[HR. Muslim, no. 705]


al-'Allāmah al-Hāfiz al-Nawawi menjelaskan dalam *Sharḥ Ṣaḥīḥ Muslim*:

وَفِيهِ جَوَازُ الْجَمْعِ لِلْمَرِيضِ وَالْمَعْذُورِ**


“Hadis ini menunjukkan harusnya jamak bagi orang sakit dan orang yang ada keuzuran.”

.

## 👤 Siapa Ulama Shāfiʿiyyah yang Membenarkan Jamak untuk Orang Sakit?

1. **Imam al-Ruyānī (ت. 502H)**

   * Dalam kitab *Baḥr al-Madhhab*, beliau mengatakan:

   > *“Harus bagi orang sakit menjamak solat sebagaimana musafir jika terdapat kesulitan...”*


2. al-Hāfiz al-Nawawī (676H)**

   * Dalam *al-Majmūʿ* dan *Sharḥ Ṣaḥīḥ Muslim*, beliau menyebut:

   > *"Jamak kerana sakit adalah harus menurut pendapat sahih dan terpilih dalam mazhab Shafiʿi."*


3. al-Hāfiz al-Rāfiʿī (623H)** dalam *al-ʿAzīz Sharḥ al-Wajīz*

4. al-Khaṭīb al-Shirbīnī dalam *Mughni al-Muḥtāj*

.

📘 Fatwa Semasa (Syafiʿiyyah):


* **Dr. Wahbah al-Zuhaylī** (Syafiʿi, fiqh semasa):

  > *“Orang sakit boleh menjamak solat ketika sukar melakukan solat pada waktunya, kerana keletihan, pengsan, atau prosedur perubatan.”*

  > 📚 *al-Fiqh al-Islāmī wa Adillatuhu*, 2/1445


🔚 **Kesimpulan:**

✅ Dalam mazhab Shafiʿi, **orang sakit boleh menjamak solat**:

* Jika solat setiap waktu menyebabkan **masyaqqah (kepayahan yang nyata)**

* Pendapat ini disokong oleh al-Nawawi, al-Ruyani, dan ramai lagi


📌 **Tapi tidak boleh dijamak tanpa sebab** — mesti ada **sakit atau keuzuran syarie**




Comments

Popular posts from this blog

AKIDAH IMAM Abu Uthman al-Sobuni

ALLAH DIATAS LANGIT DAN BERTEMPAT DILANGIT?

KAJIAN TENTANG MAKNA HADIS JIKA KALIAN TIDAK BERBUAT DOSA ALLAH AKAN HILANGKAN KALIAN