JAMAK SOLAT KETIKA ADA KESULITAN SEPERTI SAKIT
✅ Orang sakit boleh jamak solat (himpun dua solat dalam satu waktu) menurut pendapat kuat dalam mazhab Shāfiʿī dan pendapat rajih dalam mazhab-mazhab lain — jika ada kesulitan besar untuk solat setiap kali masuk waktu.
📌 Huraian Ringkas:
Jamak yang dibenarkan:
* Jamak taqdim: himpun Zuhur & Asar di waktu Zuhur, atau Maghrib & Isyak di waktu Maghrib
* Jamak ta’khir: himpun di waktu kedua (Asar atau Isyak)
✅ Dalil dari Hadis Umum
Nabi ﷺ bersabda:
إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ
"Sesungguhnya agama ini mudah."
📚 [HR. al-Bukhārī, no. 39]
Dan dalam hadis Ibn ʿAbbās رضي الله عنهما:
جَمَعَ رَسُولُ اللهِ ﷺ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ، وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِينَةِ، فِي غَيْرِ خَوْفٍ، وَلَا مَطَرٍ
“Nabi ﷺ menghimpunkan Zuhur dan Asar, Maghrib dan Isyak di Madinah — tanpa sebab takut dan tanpa hujan.”
📚 \[HR. Muslim, no. 705]
al-'Allāmah al-Hāfiz al-Nawawi menjelaskan dalam *Sharḥ Ṣaḥīḥ Muslim*:
وَفِيهِ جَوَازُ الْجَمْعِ لِلْمَرِيضِ وَالْمَعْذُورِ**
“Hadis ini menunjukkan harusnya jamak bagi orang sakit dan orang yang ada keuzuran.”
.
## 👤 Siapa Ulama Shāfiʿiyyah yang Membenarkan Jamak untuk Orang Sakit?
1. **Imam al-Ruyānī (ت. 502H)**
* Dalam kitab *Baḥr al-Madhhab*, beliau mengatakan:
> *“Harus bagi orang sakit menjamak solat sebagaimana musafir jika terdapat kesulitan...”*
2. al-Hāfiz al-Nawawī (676H)**
* Dalam *al-Majmūʿ* dan *Sharḥ Ṣaḥīḥ Muslim*, beliau menyebut:
> *"Jamak kerana sakit adalah harus menurut pendapat sahih dan terpilih dalam mazhab Shafiʿi."*
3. al-Hāfiz al-Rāfiʿī (623H)** dalam *al-ʿAzīz Sharḥ al-Wajīz*
4. al-Khaṭīb al-Shirbīnī dalam *Mughni al-Muḥtāj*
.
📘 Fatwa Semasa (Syafiʿiyyah):
* **Dr. Wahbah al-Zuhaylī** (Syafiʿi, fiqh semasa):
> *“Orang sakit boleh menjamak solat ketika sukar melakukan solat pada waktunya, kerana keletihan, pengsan, atau prosedur perubatan.”*
> 📚 *al-Fiqh al-Islāmī wa Adillatuhu*, 2/1445
🔚 **Kesimpulan:**
✅ Dalam mazhab Shafiʿi, **orang sakit boleh menjamak solat**:
* Jika solat setiap waktu menyebabkan **masyaqqah (kepayahan yang nyata)**
* Pendapat ini disokong oleh al-Nawawi, al-Ruyani, dan ramai lagi
📌 **Tapi tidak boleh dijamak tanpa sebab** — mesti ada **sakit atau keuzuran syarie**
Comments
Post a Comment